Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Ε3202 - ΠΕΤΡΟΓΕΝΕΤΙΚΑ ΟΡΥΚΤΑ ΚΑΙ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΟΥΣ

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Π. Βουδούρης, Καθηγ.

Α. Γκοντελίτσας, Καθηγ.

Μ. Κατή, Επίκ. Καθηγ.

Δ. Κωστόπουλος, Αναπλ. Καθηγ.

Εργαστήρια:

Π. Βουδούρης, Καθηγ.

Α. Γκοντελίτσας, Καθηγ.

Μ. Κατή, Επίκ. Καθηγ.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Γ’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Ειδικού Υποβάθρου, Ειδίκευσης Γενικών Γνώσεων, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Περιλαμβάνει διαλέξεις, πρακτικές ασκήσεις, άσκηση υπαίθρου.
Oι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος.       

2 ώρες διδασκαλίας,
2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα,
4 διδακτικές μονάδες,
4 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

Ορυκτολογία-Κρυσταλλογραφία (Υ1205) [συστήνεται]       
Συστηματική Ορυκτολογία - Ορυκτοδιαγνωστική (Υ2202) [συστήνεται]

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

Οι παραδόσεις του μαθήματος περιλαμβάνουν:

Κρυσταλλικές δομές. Κανόνες Pauling και εφαρμογές τους. Στερεά διαλύματα, είδη στερεών διαλυμάτων, διαγράμματα φάσεων. Πυρήνωση και ανάπτυξη κρυστάλλων ορυκτών. Συμφύσεις, διδυμία‐πολυδυμία, απόμειξη, μεταμικτοποίηση, ψευδομόρφωση και μελέτη μετακρυσταλλικών διεργασιών με εργαστηριακές τεχνικές. Δομή και χημική σύσταση των κυριότερων ομάδων πετρογενετικών ορυκτών (π.χ. ολιβίνη, γρανατών, ομάδας επιδότου, αργιλοπυριτικών ορυκτών, αμφιβόλων, πυροξένων, μαρμαρυγιών, σερπεντίνη, αργιλικών ορυκτών, Κ‐ούχων αστρίων, πλαγιοκλάστων, ζεολίθων, ανθρακικών-, θειϊκών-, και φωσφορικών ορυκτών, αλογονούχων, και οξειδίων.

Β. Εργαστηριακές Ασκήσεις

Οι εργαστηριακές ασκήσεις περιλαμβάνουν αναγνώριση ορυκτών στο μικροσκόπιο, καθώς και προσδιορισμό δομής και σύστασης στερεών διαλυμάτων και απομεικτικών φάσεων με οπτικές, ακτινοσκοπικές και φασματοσκοπικές τεχνικές (μικροσκόπια, SEM-EDS, XRD), και επεξεργασία αποτελεσμάτων με Η/Υ.


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις (Διαλέξεις)26 (2x13) ώρες
Εργαστηριακές Ασκήσεις26 (2x13) ώρες
Κατ΄οίκον εργασία20 ώρες
Προετοιμασία αξιολόγησης28 ώρες
Σύνολο Μαθήματος100 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Οι φοιτητές αξιολογούνται στην ελληνική γλώσσα. Υπάρχει δυνατότητα αξιολόγησης στα αγγλικά για φοιτητές Erasmus. Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται από:

Ι. Γραπτές εξετάσεις

  • Τελική γραπτή εξέταση με ερωτήσεις σύντομης απάντησης (60% του τελικού βαθμού)

ΙΙ. Εργαστηριακές εξετάσεις

  • Εξέταση αναγνώρισης δομής και χημικής σύστασης πετρογενετιών ορυκτών (40% του τελικού βαθμού).

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Βιβλία και Διαδακτικές Σημειώσεις:

  • ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΣ Σ.Σ.: Ορυκτολογία-Πετρολογία, Εκδόσεις Μέλισ- σα., 4η Έκδοση, Θεσσαλονίκη 2017.
  • ΚΟΚΚΟΡΟΣ Π.: Γενική Ορυκτολογία, Εκδόσεις Δ.Ν. Παπαδήμα, Έκδοσις Θ, Αθήνα 1987.
  • ΧΡΙΣΤΟΦΙΔΗΣ Γ, ΣΟΛΔΑΤΟΣ Τ. Οπτική Ορυκτολογία, Εκδόσεις Γιαχούδη, Θεσσαλονίκη 2013.
  • BLACKBURN W.H. and DENNEN W.H.: Principles of Mineralogy, W.C. Brown Publishers 1988.
  • DYAR M.D. et al.: Mineralogy and Optical Mineralogy, MSA, Chantilly 2008.
  • GAINES R.V. et al.: Dana’s New Mineralogy, J.Wiley & Sons Inc. 1997.
  • GRIBBLE C.D. and HALL A.J.: Optical Mineralogy, UCL Press 1992.
  • HIBBARD M.J. and HIBBARD M.: Mineralogy: A Geologist's Point of View, McGraw-Hill Science/Engineering/Math, 1st Ed. 2001.
  • KLEIN C. and HURLBUT C.S.Jr.: Manual of Mineralogy (after J.D. Dana), J.Wiley & Sons, revised 21st Edition 1999.
  • NESSE W.D.: Introduction to Mineralogy, Oxford Univ. Press 2000.
  • PERKINS D.: Mineralogy, Prentice Hall, 2nd Ed. 2001.
  • PHILLIPS W.J. and PHILLIPS N.: An Introduction to Mineralogy for Geologists, J. Wiley & Sons, Chichester etc. 1980.
  • RÖSLER HJ.: Lehrbuch der Mineralogie, VEB Deutscher Verlagfür Grundstoffindustrie, Leipzig 1984.
  • STRÜBEL G.: Mineralogie, Enke Verlag, 1995.
  • WENK H.R, BULAKH A.: Minerals, their constitution and origin. Cambridge University Press 2004.

1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)