Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Ε5210 - ΠΑΛΑΙΟΒΟΤΑΝΙΚΗ - ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΑΣΥΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Κ. Κούλη, Αναπλ. Καθηγ.

Μ. Χατζάκη, Επίκ. Καθηγ.

Εργαστήρια:

Κ. Κούλη, Αναπλ. Καθηγ.

Μ. Χατζάκη, Επίκ. Καθηγ.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Ζ’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Επιστημονικής Περιοχής, Ειδικού Υποβάθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Παραδόσεις (Διαλέξεις), Ασκήσεις Πράξης, Ασκήσεις Πεδίου(Υπαίθρου)
1 ώρα διδασκαλίας,
2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα,
3 διδακτικές μονάδες,
4 πιστωτικές μονάδες .

Προαπαιτήσεις:

Δεν υπάρχουν τυπικά προαπαιτούμενα, όμως η παρακολούθηση του μαθήματος προϋποθέτει γνώσεις
Παλαιοντολογίας από τα σχετικά μαθήματα Β’ και Γ’ εξαμήνου (Υ2205, Υ3204)

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus & CIVIS:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

Βασικές έννοιες Παλαιοβοτανικής

  • Σύγχρονες παλαιοβοτανικές μέθοδοι έρευνας, φυτικά απολιθώματα, λιγνιτογένεση,
  • Απολιθωμένα δάση, συμβολή στην παλαιογεωγραφία, στρωματογραφία.

Εξέλιξη φυτών στο γεωλογικό χρόνο και χώρο:

  • πρώτες μορφές ζωής, αποίκηση της χέρσου.
  • βιοποικιλότητα Παλαιοφυτικού, Μεσοφυτικού και Καινοφυτικού Αιώνα
  • Φυτικά απολιθώματα Ελλαδικού χώρου

Παλυνολογία

  • Ανάλυση γυρεόκοκκων, σπορίων και "άλλων" παλυνομόρφων.
  • Συμβολή τους στη γεωλογική και περιβαλλοντική έρευνα.

Κλιματικοί κύκλοι Τεταρτογενούς και βλάστηση:

  • Μακρά αρχεία παλαιοβλάστησης του Τεταρτογενούς, διαρκείς πληθυσμοί και καταφύγια.
  • Εξέλιξη της βλάστησης στη Μεσόγειο..

Παραδείγματα από παλαιοβοτανικές έρευνες στον ελλαδικό χώρο

Β. Ασκήσεις Πράξης και Εργαστηριακές Ασκήσεις

  1. Αναγνώριση, προσδιορισμός γυρεόκοκκων και "άλλων" παλυνομόρφων
  2. Παλυνολογική ανάλυση αποθέσεων, επεξεργασία αποτελεσμάτων μικροσκοπικής ανάλυσης, κατασκευή παλυνολογικών διαγραμμάτων και ερμηνεία τους.
  3. CLAMP - Κλιματική ανασύσταση με βάση απολιθωμένες συγκεντρώσεις φύλλων
  4. ΜΑΤ – ποσοτική κλιματική ανασύσταση (χρήση R)

Πρακτικές ασκήσεις με χρήση μικροσκοπίων, Η/Υ και εξειδικευμένου λογισμικού. Πρακτική άσκηση στο Παρασκευαστήριο

Γ. Ασκήσεις Πεδίου (Υπαίθρου)

Άσκηση πεδίου στο αισθητικό δάσος Καισαριανής:
αναγνώριση σύγχρονων φυτών και μελέτη των επιμέρους στοιχείων της Μεσογειακής βλάστησης (φρύγανα, μακία, αείφυλλο δάσος)


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις (Διαλέξεις)10 ώρες
Εργαστηριακή Άσκηση20 ώρες
Διαδραστική Διδασκαλία6 ώρες
Άσκηση πεδίου4 ώρες
Μελέτη και ανάλυση άρθρων10 ώρες
Μικρές ατομικές/ομαδικές εργασίες εξάσκησης10 ώρες
Συγγραφή εργασιών15 ώρες
Εκπόνηση μελέτης25 ώρες
Σύνολο Μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)
100 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική (στην αγγλική για τους φοιτητές του Erasmus και Civis)

  • Γραπτή εργασία με θέμα που έχει επιλεγεί από λίστα θεμάτων / προφορική παρουσίαση του θέματος (35%),
  • Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης που περιλαμβάνουν προσδιορισμό φυτικών απολιθωμάτων και επίλυση σχετικών προβλημάτων (30%)
  • Πρακτική εξέταση με τη χρήση Η/Υ στο εργαστήριο (30%)
  • Άσκηση πεδίου (5%)

Οι ανωτέρω πληροφορίες εμφανίζονται και στην η-τάξη του μαθήματος.


ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Σημειώσεις και Ύλη που έχει αναρτηθεί στο eclass

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά:

Επιπλέον Βιβλιογραφικές Πηγές

είναι διαθέσιμες στους φοιτητές που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο μάθημα μέσω του σχετικού δικτυακού τόπου του μαθήματος (e-class).


1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)