Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Ε7201 - ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Β. Αντωνίου, ΕΔΙΠ

Ε. Λέκκας, Καθηγ.

Χ. Κράνης, Αναπλ. Καθηγ.

Ν. Ευελπίδου, Καθηγ.

Π. Νομικού, Αναπλ. Καθ.

B. Κουσκουνά, Αναπλ. Καθηγ.

Ε. Ανδρεαδάκης, ΕΤΕΠ

Ε. Καπουράνη, ΕΤΕΠ

Εργαστήρια:

Β. Αντωνίου, ΕΔΙΠ

Ε. Λέκκας, Καθηγ.

Χ. Κράνης, Αναπλ. Καθηγ.

B. Κουσκουνά, Αναπλ. Καθηγ.

Ε. Ανδρεαδάκης, ΕΤΕΠ

Ε. Καπουράνη, ΕΤΕΠ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Z’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Επιστημονικής Περιοχής, Ειδικού Υποβάθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Παραδόσεις, εργαστηριακές ασκήσεις και άσκηση υπαίθρου
1 ώρες διδασκαλίας,
3 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα,
4 διδακτικές μονάδες,
4 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

Ενώ τυπικά δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα, απαραίτητες προαπαιτούμενες
γνώσεις θεωρούνται αυτές που οι φοιτητές αποκτούν κατά την εκμάθηση των αντίστοιχων
φυσικών φαινομένων (π.χ. Εισαγωγή στη Γεωλογία, Ηφαιστειολογία, Σεισμολογία, Τεχνική Γεωλογία)

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

  • Εισαγωγή στις Φυσικές Καταστροφές.
  • Το πρόβλημα σε εθνικό, περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο.
  • Κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις.
  • Είδη φυσικών καταστροφών.
  • Τεχνολογικές καταστροφές - NaTech. Βασικοί όροι και αρχές.
  • Πλημμυρικός κίνδυνος (περιγραφή φαινομένου, στάδια διαχείρισης, δράσεις, επεμβάσεις και ενέργειες για κάθε στάδιο, εθνικό και διεθνές πλαίσιο διαχείρισης, ο ρόλος των διεθνών οργανισμών και των ΜΚΟ)
  • Σεισμικός κίνδυνος (περιγραφή φαινομένου, ζώνες κατανομής καταστροφών, στάδια διαχείρισης, δράσεις, επεμβάσεις και ενέργειες για κάθε στάδιο, εθνικό και διεθνές πλαίσιο διαχείρισης, ο ρόλος των διεθνών οργανισμών και των ΜΚΟ)
  • Κατολισθητικός κίνδυνος (περιγραφή φαινομένου, ζώνες κατανομής καταστροφών, στάδια διαχείρισης, δράσεις, επεμβάσεις και ενέργειες για κάθε στάδιο, εθνικό και διεθνές πλαίσιο διαχείρισης, ο ρόλος των διεθνών οργανισμών και των ΜΚΟ)
  • Κίνδυνος δασικών πυρκαγιών (περιγραφή φαινομένου, ζώνες κατανομής καταστροφών, στάδια διαχείρισης, δράσεις, επεμβάσεις και ενέργειες για κάθε στάδιο, εθνικό και διεθνές πλαίσιο διαχείρισης, ο ρόλος των διεθνών οργανισμών και των ΜΚΟ)
  • Ηφαιστειακός κίνδυνος (περιγραφή φαινομένου, ζώνες κατανομής καταστροφών, στάδια διαχείρισης, δράσεις, επεμβάσεις και ενέργειες για κάθε στάδιο, εθνικό και διεθνές πλαίσιο διαχείρισης, ο ρόλος των διεθνών οργανισμών και των ΜΚΟ)
  • Ερημοποίηση (περιγραφή φαινομένου, ζώνες κατανομής καταστροφών, στάδια διαχείρισης, δράσεις, επεμβάσεις και ενέργειες για κάθε στάδιο, εθνικό και διεθνές πλαίσιο διαχείρισης, ο ρόλος των διεθνών οργανισμών και των ΜΚΟ)

Β. Ασκήσεις Πράξης

Οι ασκήσεις πράξεις γίνονται με τη χρήση Συστήματος Γεωγραφικών Συστημάτων και αφορούν στην εκτίμηση του κινδύνου εμφάνισης φυσικής καταστροφής σε επίπεδο Καλλικρατικού Δήμου. Συγκεκριμένα εξετάζεται η περιοχή του Δήμου για τις ακόλουθες φυσικές καταστροφές:

  • Πλημμυρικός κίνδυνος
  • Κατολισθητικός κίνδυνος
  • Σεισμικός κίνδυνος
  • Ηφαιστειακός κίνδυνος
  • Κίνδυνος δασικής πυρκαγίας
  • Κίνδυνος ερημοποίησης

Η κάθε άσκηση απαιτεί τη χρήση 6 ωρών περάτωσης, καθώς εκτός του τεχνικού κομματιού αναλύονται και οι επιμέρους παράγοντες που χρησιμοποιούνται για την εκτίμηση του κάθε κινδύνου. Με το πέρας των ασκήσεων οι φοιτητές παραδίδουν έκθεση αξιολόγησης των κινδύνων που αναμένονται για την περιοχή.

Γ. Ασκήσεις Πεδίου (Υπαίθρου)

Μονοημερη άσκηση υπαίθρου σε περιοχές που έχουν πληγεί πρόσφατα απο φυσικές καταστροφές:
Αναγνώριση και Αποτύπωση των κινδύνων, της τρωτότητας και της επικινδυνότητας, ανάλυση σε προ- και μετακαταστροφικό στάδιο, συζήτηση – συμπεράσματα, συγγραφή έκθεσης αναφοράς.


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις (Διαλέξεις)13 ώρες
Ασκήσεις Πράξης39 ώρες
Άσκήση Πεδίου (Υπαίθρου)12 ώρες
Μη καθοδηγούμενη μελέτη20 ώρες
Προετοιμασία αξιολόγησης16 ώρες
Σύνολο Μαθήματος100 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η διαδικασία αξιολόγησης γίνεται στην ελληνική γλώσσα (υπάρχει η δυνατότητα εξέτασης στην αγγλική για τους φοιτητές του Erasmus), ως ακολούθως:

Ι. ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ -ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ (50%)

  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης και Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής ή/και
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης

ΙΙ. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ (40%)

  • Έκθεση περιγραφής των ασκήσεων πράξης και αξιολόγηση - σχολιασμός των αποτελεσμάτων που προέκυψαν κατά την εκπόνησή τους.

ΙΙΙ. ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΕΔΙΟΥ (50%)

  • Προφορική εξέταση στην ύπαιθρο και παράδοση Έκθεσης

Στην περίπτωση μη επιτυχούς αποτελέσματος (<5) οι φοιτητές έχουν την δυνατότητα να προσέλθουν στις εξετάσεις της περιόδου.


ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Λέκκας, Ε. (2000). Φυσικές και Τεχνολογικές Καταστροφές. ISBN 960-90329-0-7, 278
     

1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)