ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ
Μάθημα: | Σ. Ρουσιάκης, Αναπλ. Καθηγ. Γ. Λύρας, Αναπλ. Καθήγ. |
Εργαστήρια: | Σ. Ρουσιάκης, Αναπλ. Καθηγ. Γ. Λύρας, Αναπλ. Καθήγ. |
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ: | Προπτυχιακό / Ζ’ |
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: | Ειδικού Υποβάθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: | Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις 2 ώρες διδασκαλίας, 2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα, 4 διδακτικές μονάδες, 4 πιστωτικές μονάδες. |
Προαπαιτήσεις: | Μακροπαλαιοντολογίας (Υ2205) [συστήνεται]. |
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: | Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική) |
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus: | ΝΑΙ |
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος
- Τι είναι η εξέλιξη. Σύντομη ιστορική αναδρομή.
- Βασικές θέσεις τις εξελικτικής θεωρίας του Δαρβίνου, Φυσική Επιλογή.
- Βασικές αρχές της Νεοδαρβινικής Θεωρίας (ή Εξελικτικής Σύνθεσης).
- Βασικές αρχές της Συστηματικής, το Δέντρο της Ζωής.
- Τι είναι η φυλογένεση, μεθοδολογία και βασικές αρχές της κλαδιστικής, κλαδογράμματα.
- Συμβάντα και τάσεις στις εξελικτικές γραμμές. Πρότυπα εξέλιξης μεταξύ διαφορετικών εξελικτικών γραμμών.
- Η έννοια του είδους, μηχανισμοί ειδογένεσης.
- Μηχανισμοί εξελικτικής αλλαγής, ρυθμός εξέλιξης, πρότυπα και αποτελέσματα της φυσικής επιλογής.
- Αρχείο απολιθωμάτων, μικροεξέλιξη και μακροεξελικτικά φαινόμενα. Μαζικές εξαφανίσεις.
- Ένταξη των πρωτευόντων στο εξελικτικό πλαίσιο. Ταξινόμηση των πρωτευόντων, "κατώτερα" και "ανώτερα" Πρωτεύοντα.
- Απλόρρινοι, Κατάρρινοι.
- Ανθρωπίδες. Βασικά στάδια της εξέλιξής τους (πρώιμα Hominini, αυστραλοπίθηκοι, Homo).
- Εισαγωγή στην ανθρώπινη οστεολογία, προσαρμογές για δίποδη βάδιση.
- Το αρχείο απολιθωμάτων πρωτευόντων του Ελληνικού χώρου.
Β. Ασκήσεις Πράξης και Εργαστηριακές Ασκήσεις
- Εφαρμογές κλαδιστικής ανάλυσης με χρήση παλαιοντολογικών μορφομετρικών δεδομένων (εφαρμογές με χρήση κατάλληλων λογισμικών, π.χ. Excel, PAST).
- Εργαστηριακές ασκήσεις ανάλυσης επιλεγμένων εξελικτικών φαινομένων (π.χ. εξέλιξη των Ιππιδών, εξέλιξη των Κυνιδών).
- Εισαγωγικές ασκήσεις στην ανθρώπινη οστεολογία. Αναγνώριση του φύλου και της ηλικίας με βάση οστεολογικά μορφομετρικά χαρακτηριστικά.
- Πρακτικές ασκήσεις σε δείγματα του Μουσείου Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας για τη διάκριση με βάση τα διαγνωστικά τους χαρακτηριστικά βασικών ομάδων πρωτευόντων (Λεμούριοι, Τάρσιοι, Πλατύρρινοι, Κατάρρινοι, Αυστραλοπίθηκοι, είδη Homo). Προσδιορισμός οικογένειας/γένους/είδους με βάση τους χαρακτήρες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Παραδόσεις (Διαλέξεις) | 26 ώρες |
Εργαστηριακές Ασκήσεις | 26 ώρες |
Βιβλιογραφικές ασκήσεις | 28 ώρες |
Προετοιμασία αξιολόγησης | 20 ώρες |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) | 100 ώρες |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική (στην αγγλική για τους φοιτητές του Erasmus)
Ι. ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
- Οι φοιτητές εξετάζονται γραπτώς με ερωτήσεις ανάπτυξης ή/και πολλαπλής επιλογής (50%).
ΙΙ. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ ΤΜΗΜΑ
- Στο εργαστηριακό τμήμα οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση την επίδοσή τους στις γραπτές εξετάσεις (40%) που περιλαμβάνουν ταξινόμηση και προσδιορισμό βασικών τάξων πρωτευόντων μέσω εξέτασης δειγμάτων και με βάση την επίδοσή τους στις εργαστηριακές και βιβλιογραφικές ασκήσεις (10%).
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Προτεεινόμενα Συγγράμματα:
- Ankel-Simons F. (2007). Primate Anatomy. An Introduction. Elsevier.
- Delson E., Tattersall I., Van Couvering J. A. & Brooks A.S. (2000). Encyclopedia of human evolution and prehistory. Garland Publishing.
- Fleagle J.G. (1998). Primate adaptation and evolution. Academic Press, 1-595.
- Futuyma D.J. (2005). Evolution. Sinauer Associates, 1-603.
- Lewin R. (2005). Human Evolution: An illustrated Introduction. Blackwell, Oxford, 1-277.
- Skelton P. (1993). Evolution. A biological and palaeontological approach. 1-1064.
Διανέμονται φωτοτυπίες και εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά (σε μορφή PDF), ειδικά εργασίες που αφορούν στα πρωτεύοντα του ελληνικού χώρου ή εργασίες που πραγματεύονται ειδικά θέματα εξελικτικής παλαιοντολογίας.
1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)