Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Ε7208 - ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΓΕΩΛΟΓΙΑ

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Α. Αντωναράκου, Καθηγ.

Ι. Παναγιωτόπουλος, Επίκ. Καθηγ.

Π. Μακρή, ΕΔΙΠ

Εργαστήρια:

Α. Αντωναράκου, Καθηγ.

Ι. Παναγιωτόπουλος, Επίκ. Καθηγ.

Π. Μακρή, ΕΔΙΠ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Z’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Επιλογής

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις              
2 ώρες διδασκαλίας,
1 ώρα εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα,
3 διδακτικές μονάδες,
4 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

ΟΧΙ

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

  • Βασικές γεωμορφολογικές δομές του βυθού - Δομή ωκεάνιου φλοιού και ιζηματογενούς καλύμματος - Υποθαλάσσιες σύγχρονες τεκτονικές διεργασίες - Ενεργά και Παθητικά ηπειρωτικά περιθώρια - Τύποι υποθαλάσσιων λεκανών.
  • Μηχανισμοί ιζηματογένεσης στα θαλάσσια περιβάλλοντα - Σύγχρονη κατανομή κλαστικών/βιογενών/χημικών ιζημάτων στον θαλάσσιο πυθμένα - Διαφοροποίηση λιθοστρωματογραφίας στους ωκεανούς - Κυκλικότητα Milankovich - Κύκλοι της θαλάσσιας στάθμης και η επίπτωση της στην θαλάσσια ιζηματογένεση - Ακραία ωκεανογραφικά συμβάντα και ιζηματογένεση - Παλαιομαγνητική στρωματογραφία στα θα- λάσσια ιζήματα - Βιοστρωματογραφικές μέθοδοι ισοτόπων - Μέθοδοι γεωχρονολόγησης και συσχέτισης θαλάσσιων ιζηματογενών ακολουθιών - Ωκεάνια κυκλοφορία
  • Θαλάσσια γεωλογία στο Αιγαίο Πέλαγος: Γεωμορφολογία πυθμένα - Τεκτονική εξέλιξη και παραμόρφωση - Μεταβολές θαλάσσιας στάθμης - Προϊστορικό ανάγλυφο.
  • Θαλάσσια γεωλογία στην Ερυθρά Θάλασσα: Αλμυρές λίμνες (brine lakes).
  • Μεθοδολογία και περιγραφή των κύριων οργάνων γεωφυσι- κής διασκόπησης του θαλάσσιου πυθμένα - Μεθοδολογία και περιγραφή οργάνων δειγματοληψίας πυθμιαίων ιζημά- των - Μεθοδολογία και περιγραφή οργάνων μέτρησης φυσικών, χημικών και βιολογικών παραμέτρων της θαλάσσιας στηλης

Β. Ασκήσεις Πράξης και Εργαστηριακές Ασκήσεις

  • Προέλευση-μορφολογία ωκεάνιων λεκανών.
  • Προέλευση-μορφολογία ωκεάνιων περιθωρίων.
  • Επίδραση κυμάτων-ρευμάτων στα ιζήματα του θαλάσσιου πυθμένα.
  • Γεωφυσική διασκόπηση θαλάσσιου πυθμένα: Αναγνώριση αντιπροσωπευτικών γεωμορφολογικών, τεκτονικών και ιζηματολογικών δομών από βαθυμετρικές αποτυπώσεις, τομογραφίες υποδομής θαλάσσιου πυθμένα και μωσαϊκά ηχοβολιστή πλευρικής σάρωσης (side-scan sonar).
  • Μακροσκοπική περιγραφή πυρήνα ιζήματος και μετρήσεις μαγνητικής επιδεκτικότητας κατά μήκος αυτού.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις (Διαλέξεις)26 ώρες
Εργαστηριακές Ασκήσεις13 ώρες
Βιβλιογραφικές Ασκήσεις43 ώρες
Προετοιμασία αξιολόγησης18 ώρες
Σύνολο Μαθήματος100 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική (στην αγγλική για τους φοιτητές του Erasmus)

Ι. ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ (60%)

  • η βαθμολογία στηρίζεται στη ανάπτυξη επιλεγμένων θεμάτων σχετικών με το αντικείμενο της Θαλάσσιας Γεωλογίας (60%).

ΙΙ. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ ΤΜΗΜΑ (40%):

βαθμολογούνται οι μικρές ατομικές ασκήσεις κατανόησης και αντίληψης των διδασκομένων θεματικών πεδίων, τα οποία περιλαμβάνουν την προέλευση-μορφολογία των ωκεάνιων λεκανών, την προέλευση-μορφολογία των ωκεάνιων περιθωρίων, την επίδραση των κυμάτων-ρευμάτων στον ιζηματογενή θαλάσσιο πυθμένα, την αναγνώριση γεωμορφολογικών, τεκτονικών και ιζηματολογικών δομών αναλύοντας δεδομένα γεωφυσικής διασκόπησης και, τέλος, την μέθοδο μακροσκοπικής περιγραφής και μέτρησης της μαγνητικής διαπερατότητας ιζήματος συλλεχθέντος από βαρυτικό πυρηνολήπτη.


ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • • Harff J., Meschede M., Petersen S., Thiede J. (2016). Encyclopedia of Marine Geosciences. Springer: Netherlands.
  • • Kennett J.P. (1981). Marine Geology. Prentice Hall: New Jersey, USA.
  • • Seibold E., Berger W. (2017). An Introduction to Marine Geology, 4th Edition. Springer International Publishing: Switzerland.

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά:


1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)