Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Υ3201 - ΠΥΡΙΓΕΝΗ ΠΕΤΡΩΜΑΤΑ - ΜΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Π. Πομώνης, Καθηγ.

Εργαστήρια:

Π. Πομώνης, Καθηγ.

Ε. Βόρρης, ΕΤΕΠ (εργ. συνεπικούρηση)

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Γ’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Επιστημονικής Περιοχής, Γενικού Υπόβαθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις              
3 ώρες διδασκαλίας,
2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα (4 τμήματα),
5 διδακτικές μονάδες,
6 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

ΟΧΙ

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

  • Τα πετρώματα και ο κύκλος τους (Ορισμοί)
  • Από τη Γέννηση του Σύμπαντος στη δημιουργία και εξέλιξη της Γης – Πετρολογική θεώρηση
  • Το εσωτερικό της Γης (Φλοιός – Μανδύας – Πυρήνας)
  • Λιθοσφαιρικές πλάκες, μαγματισμός και ηφαιστειότητα
  • Σύσταση Πυριγενών Πετρωμάτων
  • Ταξινόμηση (γεωλογική, δομική, ορυκτολογική, πετροχημική, χημική) Πυριγενών Πετρωμάτων
  • Δομές πυριγενών πετρωμάτων από άποψη: βαθμού κρυστάλλωσης, μεγέθους κόκκων – δομικών μονάδων τους, μορφή (σχήμα, βαθμού ιδιομορφίας) τους, τρόπου σύνδε­σης, διάταξη και προσανατολισμού τους, κατανομή και τρόπο πληρώσεως του χώρου που καταλαμβάνουν, βαθμού παραμόρφωσης ή ανακρυστάλλωσης
  • Το μάγμα (τι είναι, ποια είναι τα χαρακτηριστικά του από άποψη ορυκτολογικής και χημικής σύστασης, περιεκτικότη­τας σε ομογενές τήγμα και πτητικά συστατικά, θερμοκρα­σίας, πυκνότητας, ιξώδους, ροής)
  • Θερμοδυναμική μαγμάτων (εισαγωγή) – Πετρολογικός κανό­νας των φάσεων
  • Τήξη και κρυστάλλωση
  • Πετρολογικά συστήματα (ενός συστατικού, δυαδικά, τριαδι­κά, τετραδικά) – θεωρητικό μέρος και παραδείγματα από την πετρολογία των μαγματιτών. Εξισορροπημένη και κλασ­ματική κρυστάλλωση και τήξη, νερό και πυριτικά τήγματα, αμικτότητα μαγμάτων.
  • Σχηματισμός μαγμάτων (πρωτογενή και παράγωγα μάγματα) – Μερική τήξη
  • Βασαλτικό μάγμα (προέλευση, μανδυακή εστία, μητρικά πετρώματα, Φυσικοχημικοί παράγοντες ελέγχου μερικής τήξης)
  • Γρανιτικό μάγμα (προέλευση, μανδυακή εστία, μητρικά πετρώματα, Φυσικοχημικοί παράγοντες ελέγχου μερικής τήξης)
  • Εξέλιξη μαγμάτων (πρωτογενή και παράγωγα μάγματα, μαγματική διαφοροποίηση, ρύπανση ή αφομοίωση, ανάμιξη μαγμάτων)
  • Δείκτες διαφοροποίησης
  • Άνοδος μαγμάτων
  • Κρυστάλλωση μαγμάτων
  • Τοποθέτηση μαγμάτων (είδη μαγματικών σωμάτων)
  • Ηφαίστεια και ηφαιστειότητα (ταξινόμηση, είδη, εκρηκτικό­τητα, προϊόντα, πυροκλαστικά πετρώματα)
  • Ηφαιστειακά κέντρα παγκοσμίου ενδιαφέροντος
  • Το ηφαιστειακό τόξο του Αιγαίου

Β. Ασκήσεις Πράξης και Εργαστηριακές Ασκήσεις

Ασκήσεις 1&2:
Εφαρμογή μεθόδων ταξινόμησης πυριγενών πετρωμάτων (γεωλογικές, ορυκτολογικές, χημικές). Χρήση ονοματολογίας πυριγενών πετρωμάτων. Υπολογισ­μός και μέθοδος προβολής στα διαγράμματα I.U.G.S. Υπολογισμός δυνητικής ορυκτολογικής σύστασης από επεξεργασία δεδομένων χημικής ανάλυσης ολικού πετρώματος με χρήση λογισμικού MS Office Excel σε Η/Υ.

Ασκήσεις 3&4:
Αναγνώριση δομικών χαρακτηριστικών των πυριγενών πετρωμάτων (υφή και ιστός) με βάση μορφο­λογικές, ορυκτολογικές και τεκτονικές παραμέτρους.

Άσκηση 5:
Αναγνώριση και προσδιορισμός πετρογραφικών χαρακτηριστικών (μακροσκοπικά και μικροσκοπικά) των Όξινης Σύστασης Πλουτώνιων Πετρωμάτων (Γρανιτοειδή).

Άσκηση 6:
Αναγνώριση και προσδιορισμός πετρογραφικών χαρακτηριστικών (μακροσκοπικά και μικροσκοπικά) των Ενδιάμεσης και Βασικής Σύστασης Πλουτώνιων Πετρωμά­των (Διοριτικά, Γαββρικά).

Άσκηση 7:
Αναγνώριση και προσδιορισμός πετρογραφικών χαρακτηριστικών (μακροσκοπικά και μικροσκοπικά) των Υπερβασικής Σύστασης Πλουτώνιων Πετρωμάτων (Περι­δοτίτες, Πυροξενίτες) και των ενοτήτων των Οφιολιθικών Συμπλεγμάτων.

Άσκηση 8:
Αναγνώριση και προσδιορισμός πετρογραφικών χαρακτηριστικών (μακροσκοπικά και μικροσκοπικά) των Όξινης Σύστασης Ηφαιστειακών Πετρωμάτων (Ρυολιθικά).

Άσκηση 9:
Αναγνώριση και προσδιορισμός πετρογραφικών χαρακτηριστικών (μακροσκοπικά και μικροσκοπικά) των Ενδιάμεσης και Βασικής Σύστασης Πλουτώνιων Πετρωμά­των (Τραχίτες, Ανδεσίτες, Βασάλτες).

Άσκηση 10:
Αναγνώριση και προσδιορισμός πετρογραφικών χαρακτηριστικών (μακροσκοπικά και μικροσκοπικά) των Φλεβικών Πετρωμάτων.           

Άσκηση 11:
Αναγνώριση και προσδιορισμός πετρογραφικών χαρακτηριστικών (μακροσκοπικά και μικροσκοπικά) των Πυροκλαστικών Πετρωμάτων.

Ασκήσεις 12&13:
Κατασκευή, εφαρμογή και ερμηνεία δυα­δικών διαγραμμάτων φάσεων.

Γ. Μονοήμερη Άσκηση Υπαίθρου στη Δ. Αττική - Κορινθία

Πυροκλαστικά πετρώματα Τριαδικής ηλικίας (Πάρ­νηθα), Οφιολιθικό σύμπλεγμα Γερανείων (Δ. Κορινθία), Ηφαι­στειακά πετρώματα Τεταρτογενούς (Α. Κορινθία).

Μελέτη πυριγενών πετρωμάτων διαφόρων λιθολογιών (όξινης σύστασης πυροκλαστικά, μανδυακά υπερβασικής σύστασης, λάβες και πυροκλαστικά βασικής σύστασης). Εκπαίδευση σε μεθόδους εργασίας πεδίου, ανάπτυξη μεθόδων δειγματολη­ψίας, αναγνώριση κύριων ορυκτολογικών συστατικών πυριγε­νών πετρωμάτων, δομικών και μορφολογικών τους χαρακτη­ριστικών, ταξινόμηση πυριγενών πετρωμάτων με βάση τα μακροσκοπικά πετρογραφικά χαρακτηριστικά τους. Συλλογή, σύνθεση και αξιολόγηση πετρολογικών και γεωλογικών δεδομένων, σύνταξη έκθεσης.


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις39 ώρες
Εργαστηριακές Ασκήσεις26 ώρες
;Άσκηση πεδίου10 ώρες
Αναζήτηση, μελέτη και ανάλυση άρθρων12 ώρες
Μη καθοδηγούμενη μελέτη36 ώρες
Προετοιμασία αξιολόγησης27 ώρες
Σύνολο Μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)
150 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική (στην αγγλική για τους φοιτητές του Erasmus).

  • Στο θεωρητικό τμήμα η βαθμολογία στηρίζεται στη γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει:
  • Γραπτή εξέταση (50%)

Στο πρακτικό τμήμα η βαθμολογία στηρίζεται στη γραπτή εξέτα­ση και στην αναγνώριση πετρωμάτων και διαμορφώνεται ως εξής:

  • Γραπτή εξέταση (21%)
  • Αναγνώριση πετρωμάτων (21%)
  • Άσκηση πεδίου (8%)

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία προς μελέτη:

  • Σημειώσεις Διδασκόντων και Ύλη που έχει αναρτηθεί στο e-class

Προτεινόμενα Συγγράμματα:

  • Κοκκινάκης, Α. (2011): «Μαγματικά Πετρώματα», σελ. 389.
  • Best, M.G. (2002): Igneous and Metamorphic Petrology (2nd Edition), p. 752.
  • Philpotts, A. & Ague, J.J. (2009): Principles of Igneous and Metamorphic Petrology (2nd Edition), p. 684.
  • Winter, J.D. (2009): Principles of Igneous and Metamorphic Petrology (2nd Edition), p. 720.

1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)