Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Υ3202 - ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΙΖΗΜΑΤΟΓΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Μ. Κατή, Επίκ. Καθηγ.

Εργαστήρια:

Μ. Κατή, Επίκ. Καθηγ.

Ε. Μουστάκα, ΕΔΙΠ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Γ’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Γενικού Υπόβαθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Παραδόσεις (Διαλέξεις), Ασκήσεις Πράξης, Εργαστηρια­κές Ασκήσεις και Άσκηση Πεδίου           
3 ώρες διδασκαλίας,
2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα (4 τμήματα),
5 διδακτικές μονάδες,
6 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

Υ2202 ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΟΡΥΚΤΟΛΟΓΙΑ ΟΡΥΚΤΟΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΗ  [συστήνεται]

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

Οι διαλέξεις του μα­θήματος αφορούν όλες τις κατηγορίες των ιζηματογενών πε­τρωμάτων με ιδιαίτερη έμφαση στις διεργασίες και τα περι­βάλλοντα απόθεσης και διαγένεσης αυτών. Επιπλέον, γίνονται γνωστές οι κυριότερες χρήσεις τους και δίνονται παραδείγμα­τα τυπικών εμφανίσεων τους στον ελλαδικό χώρο. Η διάθρω­ση του μαθήματος είναι η ακόλουθη:

  • ΕΙΣΑΓΩΓΗ (Βασικές έννοιες στην Πετρολογία των Ιζηματογε­νών Πετρωμάτων. Είδη και προέλευση των ιζηματογενών συστατικών. Ιζηματογενή Περιβάλλοντα. Τεκτονική θέση των ιζηματογενών λεκανών.)
  • ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ, ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΑΠΟΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΓΕΝΕΣΗΣ
  • ΠΕΤΡΟΦΥΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ (Πορώδες και διαπερατότη­τα)
  • ΙΖΗΜΑΤΟΓΕΝΕΙΣ ΔΟΜΕΣ (Κατηγορίες, θέσεις εντοπισμού τους)
  • ΚΛΑΣΤΙΚΑ ΠΕΤΡΩΜΑΤΑ (Κροκαλοπαγή-λατυποπαγή, Ψαμμί­τες, Πηλόλιθοι, Μάργες, Σχιστοπηλοί)
  • ΑΠΟΣΑΘΡΩΣΗ, ΕΔΑΦΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΙΚΕΣ ΑΠΟΘΕΣΕΙΣ (Λατερίτες, Βωξίτες)
  • ΗΦΑΙΣΤΕΙΟΚΛΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΘΕΣΕΙΣ (Ηφαιστειακά λατυποπα­γή, Λιθαριόλιθοι, Τόφφοι)
  • ΑΝΘΡΑΚΙΚΑ ΠΕΤΡΩΜΑΤΑ (Ασβεστόλιθοι, Δολομίτες)
  • ΕΒΑΠΟΡΙΤΕΣ – ΣΙΔΗΡΟΥΧΕΣ ΑΠΟΘΕΣΕΙΣ
  • ΠΥΡΙΤΟΛΙΘΟΙ – ΦΩΣΦΟΡΙΤΕΣ
  • ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΑΠΟΘΕΣΕΙΣ (Γαιάνθρακες, Πετρελαιούχοι Σχιστο­πηλοί, Πετρέλαιο)

Β. Ασκήσεις Πράξης και Εργαστηριακές Ασκήσεις

Μέρος A΄:
Μέθοδοι μελέτης των ιζηματογενών πετρωμά­των. Μεθοδολογία μακροσκοπικής εξέτασης. Αναγνώρι­ση, ταξινόμηση και περιγραφή των φυσικών εξωτερικών χαρακτήρων των ιζηματογενών πετρωμάτων /κατηγορίες-λιθολογίες.

Μέρος Β΄:
Εκμάθηση ιστολογικών χαρακτήρων και πρακτι­κές εφαρμογές/μετρήσεις αυτών.

Μέρος Γ΄:
Αναγνώριση ιζηματογενών δομών και εκμάθηση στοιχείων αναπαράστασης ιζηματογενούς σειράς (κατα­σκευή ιζηματογενούς στήλης). Εισαγωγή στην ανάλυση (λιθο)φάσεων.

Μέρος Δ΄:
Συστηματική ταξινόμηση και περιγραφή των κυ­ριοτέρων πετρολογικών τύπων από όλες τις ιζηματογενείς λιθολογίες. Μελέτη πετρολογικών δειγμάτων από ειδικές συλλογές και από έντυπα με εικόνες πετρογραφικού μικροσκοπίου.

Μέρος Ε΄:
Παράδοση, συζήτηση και αξιολόγηση της άσκη­σης υπαίθρου. Επαναληπτικό-φροντιστηριακό εργαστή­ριο.

Γ. Άσκηση Πεδίου (Υπαίθρου)

ΜΟΝΟΗΜΕΡΗ ΑΣΚΗΣΗ ΥΠΑΙΘΡΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑ (ΛΟΥΤΡΑΚΙ-ΛΙΜΝΗ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ): Αναγνώριση, μελέτη και περιγραφή ιζηματογενών πετρωμάτων από διάφορες κατηγορ­ίες/λιθο­λογίες. Μέθοδος δειγματοληψίας και συλλογή δειγμάτων. Με­τρηση, καταγραφή στοιχείων και αναπαράσταση μίας ιζηματο­γενούς σειράς (ακολουθίας) σε επιλεγμένη θέση (σχεδιασμός προφίλ και κατασκευή γραφικού log).


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις39 (3x13) ώρες
Ασκήσεις Πράξης26 (2x13) ώρες
Άσκηση Πεδίου (Υπαίθρου)10 ώρες
Ατομικές εργασίες εξάσησης8 ώρες
Μη καθοδηγούμενη μελέτη30 ώρες
Προετοιμασία αξιολόγησης30 ώρες
Σύνολο Μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)
150 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η διαδικασία αξιολόγησης γίνεται στην ελληνική γλώσσα (υπάρχει δυνατότητα εξέτασης στην αγγλική γλώσσα για τους φοιτητές του Erasmus). Ο τελικός βαθμός του μαθήματος διαμορφώνεται από σειρά δοκιμασιών που περιλαμβάνουν:

Ι. ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ (ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ) (45%)

Γραπτή εξέταση με

  • Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης ή/και
  • Προφορική εξέταση

ΙΙ. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ (40%)

Γραπτή εξέταση με:

  • Ερωτήσεις Σύντομης Ανάπτυξης και Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής
  • Αναγνώριση-περιγραφή πετρωμάτων
  • Ατομικές εργασίες εξάσκησης

ΙΙΙ. ΑΣΚΗΣΗ ΠΕΔΙΟΥ (15%)

  • Προφορική εξέταση στην ύπαιθρο
  • Παράδοση Εργασίας Υπαίθρου

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συνιστόμενη Βιβλιογραφία:

  • Κατή, Μ. (2021). Σημειώσεις Πετρολογίας Ιζηματογενών Πετρωμάτων, ΕΚΠΑ.
  • Τσιραμπίδης, Α. (2008) Ιζηματογενή Πετρώματα (Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 8903]

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Blatt, H. & Tracy R.J. (1996). Sedimentary Rocks. In: Petrology: Igneous, Sedimentary, and Metamorphic (2nd edition). Freeman and Company, New York, 514 p.
  • Boggs, S.Jr. (2009). Petrology of sedimentary rocks (2nd edition). Cambridge University Press, Cambridge, 600 p.
  • James, N.P. & Jones, B. (2016). The origin of carbonate sedimentary rocks. John Wiley and Sons Ltd, UK, 446p.
  • Pettijohn, F.J., Potter, P.E. & Siever, R. (1987). Sand and Sandstone (2nd edition). Springer-Verlag, New York, 618 p.
  • Raymond, L.A. (1995). Sedimentary Rocks. In: The Study of Igneous, Sedimentary, and Metamorphic Rocks. William C Brown Publ., 768 p.
  • Tucker, M.E. (2001). Sedimentary Petrology (3rd edition). Blackwell Science Ltd, Oxford, 262 p.  
  • Tucker, M.E. (2011). Sedimentary Rocks in the field (4th edition). Wiley & Sons Ltd, 275 p.
  • Τσιραμπίδης, Α. (2008) Ιζηματογενή Πετρώματα. Εκδόσεις Γιαχούδη, Θεσσαλονίκη.

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά:


1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)