Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Υ5202 - ΣΤΡΩΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Μ. Τριανταφύλλου, Καθηγ.

Χ. Ντρίνια, Καθηγ.

Ν. Τσαπάρας, ΕΔΙΠ

Εργαστήρια:

Μ. Τριανταφύλλου, Καθηγ.

Χ. Ντρίνια, Καθηγ.

Α. Αντωναράκου, Καθηγ.

Ε. Κοσκερίδου, Καθηγ.

Κ. Κούλη, Αναπλ. Καθηγ.

Ν. Τσαπάρας, ΕΔΙΠ

Γ. Κοντακιώτης, ΕΔΙΠ

Γ. Λύρας, Αναπλ. Καθηγ.

Ε. Σταθοπούλου, ΕΔΙΠ

Θ. Τσουρού, Επίκ. Καθηγ.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Ε’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Γενικού Υπόβαθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις              
3 ώρες διδασκαλίας,
2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα (4 τμήματα),
5 διδακτικές μονάδες,
6 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

Γνώση Βασικών αρχών:
Παλαιοντολογία (Υ2205, Υ3205),
Ιζηματογενή Περιβάλλοντα και διεργασίες (Υ4206) και
Τεκτονικής (Υ3205)

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

  • Ρόλος της Στρωματογραφίας στις Γεωπιστήμες.
  • Κλασικές και σύγχρονες αρχές και μέθοδοι της Στρωματογρα­φίας.
    • Λιθοστρωματογραφία, Βιοστρωματογραφία, Χρονοστρωμα- τογραφία, Γεωχρονολόγηση, Ισοτοπική Στρωματογραφία, Αστροχρονολόγηση,
    • Χημειοστρωματογραφία, Παλαιοκλιματικοί στρωματογραφι- κοί δείκτες
    • Στρωματογραφία Ιζηματογενών Ακολουθιών, Επικλύσεις και αποσύρσεις, Ευστατισμός,
    • Μαγνητοστρωματογραφία, Σεισμική Στρωματογραφία, Ιζηματογενείς λεκάνες
    • Περιβάλλοντα ιζηματογένεσης, Παλαιογεωγραφία
    • Ιστορική Γεωλογία, Προκάμβριο, Παλαιοζωικό, Μεσοζωικό, Καινοζωικό, Στρωματογραφικές εμφανίσεις σχηματισμών διαφόρων γεωλογικών περιόδων στην Ελλάδα

Β. Ασκήσεις Πράξης και Εργαστηριακές Ασκήσεις

Ασκήσεις 1-3 Κατασκευή γεωλογικών τομών και των αντίστοιχων στρωματογραφικών στηλών μιας περιοχής με βάση τη λιθοστρωματογραφική περιγραφή και την ηλικία των σχηματισμών όπως αυτή συνάγεται από το απολιθωματοφόρο περιεχόμενό τους. Δημιουργία συνθετικής στρωματογραφικής στήλης.

Άσκησεις 4&5 Προσδιορισμός της ηλικίας των αποθέσεων και της στρωματογραφικής τους διάρθρωσης. Διαταραχές της στρωματογραφικής ακολουθίας: ασυμφωνίες, κανονικά και ανάστροφα ρήγματα, εφιππεύσεις, επωθήσεις.

Ασκήσεις 6-7 Αναγνώριση στρωματογραφικών και τεκτονι- κών σχηματισμών, τεκτονικές σχέσεις με βάση στρωματογραφικά και ιζηματολογικά δεδομένα, παλαιογεωγραφική ένταξη στις γεωτεκτονικές ενότητες του ελλαδικού χώρου.

Άσκηση 8 Υπολογισμός της απόλυτης ηλικίας μεταορογενετι- κών (μεταλπικών) σχηματισμών με τη χρήση βιοστρωματογραφικών δεικτών και τον συσχετισμό με την Παγκό- σμια Γεωχρονολογική Κλίμακα και την Αστρονομική Χρονική Κλίμακα

Άσκηση 9 Στρωματογραφική συσχέτιση μεταορογενετικών (μολασσικών) σχηματισμών

Γ. Άσκηση Πεδίου (Υπαίθρου)

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ στη Βοιωτία και Αργολίδα: Αναγνώριση αλπικών ιζηματογενών αποθέσεων γεωτεκτονικών ενοτήτων που αντιστοιχούν σε ηπειρωτικό περιθώριο (Νηριτικές, Πελαγικές και Μεταβατικές φάσεις) και ωκεάνιο χώρο με βάση τα βιοστρωματογραφικά, λιθολογικά και ιζηματολογικά τους χαρακτηριστικά. Λιθολογικά χαρακτηριστικά του φλύσχη. Μελέτη μεταλπικών σχηματισμών. Αναγνώριση στρωματογραφι- κών ασυμφωνιών, κανονικών και αναστρόφων ρηγμάτων, εφιππεύσεων και επωθήσεων στην ύπαιθρο με βάση τις παρατηρήσεις και τα στρωματογραφικά δεδομένα.

Δειγματοληψία αλπικών και μεταλπικών σχηματισμών. Επιλογή της καταλληλότερης τομής για παρατηρήσεις και δειγματο- ληψία. Μέθοδος δειγματοληψίας, καταγραφή των στοιχείων της δειγματοληψίας, αρίθμηση δειγμάτων, απόσταση μεταξύ τους αναλόγως της εργαστηριακής τους επεξεργασίας, κατά- γραφή και κωδικοποίηση στοιχείων δειγματοληψίας, φωτογράφηση ιδιαίτερων γεωλογικών παρατηρήσεων σε μικρο- και μακροκλίμακα.


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις39 ώρες
Εργαστηριακές Ασκήσεις26 ώρες
Άσκηση Πεδίου (Υπαίθρου)8 ώρες
Μελέτη και ανάλυση άρθρων10 ώρες
Μικρές ατομικές εργασίες εξάσησης24 ώρες
Προετοιμασία ανακεφαλαίω­σης των γνώσεων του εξαμή­νου23 ώρες
Προετοιμασία τελικής αξιολόγησης20 ώρες
Σύνολο Μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)
150 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική (στην αγγλική για τους φοιτητές του Erasmus)

Στο εργαστηριακό τμήμα αξιολογούνται:

  • οι μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης (10%) και οι
  • γραπτές εξετάσεις (40%) που περιλαμβάνουν:
    • Αναγνώριση στρωματογραφικών και τεκτονικών σχέσεων τμημάτων της ίδια παλαιογεωγραφικής ζώνης.
    • Αναγνώριση διαφορετικών ζωνών και της μεταξύ τους σχέσης.

Στο θεωρητικό τμήμα η βαθμολογία στηρίζεται στη γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει:

  • ανάπτυξη θεμάτων ή/ και ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (35%)
  • απαντήσεις σε ερωτήσεις κρίσεως σύμφωνα με την άσκηση πεδίου (15%)

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Εγχειρίδιο Μαθήματος:

  • Καρακίτσιος Β. 2001. Στρωματογραφία, εκδόσεις ΑΣΤΑΡΤΗ, σελ. 503, ISBN 960-263-095-7. [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 4869]

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Brookfield, M., 2004. Principles of Stratigraphy. Blackwell Publishing Ltd, 340 p.
  • Doyle, P., Bennett M., 1998. Unlocking the Stratigraphical Record: Advances in Modern Stratigraphy. J. Wiley & Sons Ltd, 532 p.
  • Nichols G., 2009, Stratigraphy: Concepts and Lithostratigraphy. Wiley-Blackwell, 397 p.
  • Wicander R., Monroe , J., 1993. Historical Geology: Evolution of the Earth and Life through Time. West Publishing Company, 640 p.
  • Schoch, R., 1989, Stratigraphy: Principles and Methods. Van Nostrand Reinhold (New York), 375 p.
  • Armstrong, H.A., Brasier, M.D., 2005. Microfossils. Blackwell Publishing Ltd, p. 296.

Πρόσθετο Διδακτικό Υλικό:

  • Επιπλέον βιβλιογραφικές πηγές είναι διαθέσιμες στους φοιτητές που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο μάθημα μέσω του σχετικού δικτυακού τόπου του μαθήματος (e-class).

1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)