ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ: | Προπτυχιακό / Ζ’ |
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: | Επιστημονικής Περιοχής, Γενικού Υπόβαθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: | Παραδόσεις, εργαστηριακές ασκήσεις και άσκηση υπαίθρου 2 ώρες διδασκαλίας, 2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα (1 τμήμα), 4 διδακτικές μονάδες, 6 πιστωτικές μονάδες. |
Προαπαιτήσεις: | Εισαγωγή στη Γεωλογία [συστήνεται] Χαρτογράφηση [συστήνεται] |
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: | Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική) |
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus: | ΝΑΙ |
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος
- Φιλοσοφικές αρχές – Θεμελιώδεις έννοιες για το περιβάλλον
- Φυσικά υλικά και διεργασίες
- Νερό
- Ατμόσφαιρα
- Έδαφος
- Ορυκτοί πόροι - Εξόρυξη ορυκτών και πετρωμάτων
- Επιπτώσεις Φυσικών και NaTech Καταστροφών στο περιβάλλον
- Διαχείριση αποβλήτων (ΧΑΔΑ, ΧΥΤΑ, Ανακύκλωση)
- Χρήσεις γης
- Ενέργεια
- Περιβαλλοντική διαχείριση / αδειοδότηση
Β. Ασκήσεις Πράξης
- Ανθρωπογενείς δραστηριότητες και επιπτώσεις στα υδατικά συστήματα
- Ατμοσφαιρική ρύπανση: παράγοντες δημιουργίας και μεταφοράς αέριων ρύπων, στατιστική επεξεργασία
- Ρύπανση εδαφών από ανθρωπογενείς δραστηριότητες
- Εκτίμηση επικινδυνότητας - Περιβαλλοντική αποκατάσταση Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων
- Διαχρονική μεταβολή και αποτύπωση χρήσεων γης σε δομημένο περιβάλλον
- Περιβαλλοντική αδειοδότηση: Περίπτωση ανόρυξης γεώτρησης
Γ. Άσκηση Πεδίου (Υπαίθρου)
- Αναγνώριση γεωγραφικών, γεωλογικών, κλιματικών, υδρο- λογικών και υδρογεωλογικών χαρακτηριστικών της περιοχής, αναγνώριση χρήσεων γης, προσέγγιση υδρευτικών-αρδευτι- κών αναγκών.
- Επισκόπηση περιβαλλοντικών πιέσεων στην ατμόσφαιρα, στο έδαφος και στο υδάτινο στοιχείο καθώς και αναγνώριση φυσικών και ανθρωπογενών κινδύνων.
- Ομαδική εργασία με σκοπό την συλλογή δεδομένων υπαί- θρου μέσω την καταγραφής του πλημμυρικού κινδύνου σε κοίτη χειμάρρου με ανθρωπογενείς παρεμβάσεις. Ανάπτυξη δυναμικής συζήτησης μεταξύ των ομάδων.
- Επίσκεψη σε χώρους διάθεσης αποβλήτων και επεξεργασίας λυμάτων με σκοπό τον προσδιορισμό των περιβαλλοντικών πιέσεων.
- Αξιολόγηση των γνώσεων που αποκτήθηκαν μέσω ερωτημα- τολογίου στην πλατφόρμας eclass.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Παραδόσεις (Διαλέξεις) | 26 ώρες |
Ασκήσεις Πράξης | 26 ώρες |
Άσκηση Πεδίου (Υπαίθρου) | 12 ώρες |
Μη καθοδηγούμενη μελέτη | 48 ώρες |
Προετοιμασία αξιολόγησης | 38 ώρες |
Σύνολο Μαθήματος | 150 ώρες |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Η διαδικασία αξιολόγησης γίνεται στην ελληνική γλώσσα (υπάρχει η δυνατότητα εξέτασης στην αγγλική για τους φοιτητές του Erasmus), ως ακολούθως:
Ι. ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ - ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ (50%)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης και Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής ή/και
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης
ΙΙ. ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΡΑΞΗΣ (50%)
Η τελική βαθμολογία των ασκήσεων πράξης καθορίζεται στο τέλος του εξαμήνου και περιλαμβάνει:
- Ερωτηματολόγια αξιολόγησης των ασκήσεων που πραγ- ματοποιούνται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, σε ποσοστό 40%
- Άσκηση πεδίου με συγγραφή έκθεσης και παρουσίασή της, σε ποσοστό 10%
Στην περίπτωση μη επιτυχούς αποτελέσματος (<5) οι φοιτητές έχουν την δυνατότητα να προσέλθουν στις εξετάσεις της περιόδου.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
- Λέκκας Ε. (1998) Γεωλογία και Περιβάλλον. ISBN 960-90329-2-3, 274σ.
- Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (2015). Ευρωπαϊκό Περιβάλλον – Κατάσταση και Προοπτικές: Συνθετική έκθεση, ISBN 978-92-9213-542-3, DOI: 10.2800/743080, 203σ.
1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)