Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Ε7212* - ΠΑΛΑΙΟΒΟΤΑΝΙΚΗ

*παλαιό πρόγραμμα σπουδών

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Κ. Κούλη, Αναπλ. Καθηγ.

Εργαστήρια:

Κ. Κούλη, Αναπλ. Καθηγ.

Δ. Βελιτζέλος, ΕΤΕΠ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Ζ’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Επιστημονικής Περιοχής , Ειδικού Υποβάθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Παραδόσεις (Διαλέξεις), Ασκήσεις Πράξης, Ασκήσεις Πεδίου(Υπαίθρου)
2 ώρες διδασκαλίας,
2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα,
4 διδακτικές μονάδες,
4 πιστωτικές μονάδες .

Προαπαιτήσεις:

Δεν υπάρχουν τυπικά προαπαιτούμενα, όμως η παρακολούθηση του μαθήματος προϋποθέτει γνώσεις
Παλαιοντολογίας από τα σχετικά μαθήματα Β’ και Γ’ εξαμήνου (Υ2205, Υ3204)

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

Βασικές έννοιες Παλαιοβοτανικής

  • Ταξινόμηση και φυλογενετικές τάσεις. Σύγχρονες παλαιβοτανικές μέθοδοι έρευνας, φυτικά απολιθώματα, λιγνιτογένεση, Απολιθωμένα δάση, συμβολή στην παλαιογεωγραφία, στρωματογραφία.

Εξέλιξη φυτών στο γεωλογικό χρόνο και χώρο:

  • πρώτες μορφές ζωής, ενδοσυμβίωση, αποίκηση της χέρσου.
  • βιοποικιλότητα Παλαιοφυτικού, Μεσοφυτικού και Καινοφυτικού Αιώνα
  • Φυτικά απολιθώματα Ελλαδικού χώρου

Παλυνολογία

  • Ανάλυση γυρεόκοκκων , σπορίων και «άλλων» παλυνομόρφων. Συμβολή τους στη γεωλογική και περιβαλλοντική έρευνα.

Κλιματικοί κύκλοι Τεταρτογενούς και βλάστηση:

  • Μακρά αρχεία παλαιοβλάστησης του Τεταρτογενούς, διαρκείς πληθυσμοί και καταφύγια. Εξέλιξη της βλάστησης στη Μεσόγειο. Μέθοδοι ανασύστασης παλαιοκλιματικών παραμέτρων με βάση φυτικά απολιθώματα.

Παραδείγματα από παλαιοβοτανικές έρευνες στον ελλαδικό χώρο

Β. Ασκήσεις Πράξης και Εργαστηριακές Ασκήσεις

Άσκηση 1
Αναγνώριση, ταξινόμηση και προσδιορισμός ειδών απολιθωμένων φύλλων

Ασκήσεις 2&3
Πρακτική άσκηση στο Παρασκευαστήριο

Ασκήσεις 4-6
Ανασύσταση παλαιοκλιματικών παραμέτρων από συγκεντρώσεις απολιθωμένων φύλλων, εξαγωγή παλαιοκλιματικών συμπερασμάτων. Πρακτικές ασκήσεις με χρήση Η/Υ και εξειδικευμένου λογισμικού

Ασκήσεις 7&8
Αναγνώριση, προσδιορισμός γυρεόκοκκων και «άλλων» παλυνομόρφων: Πρακτικές ασκήσεις με χρήση Η/Υ και μικροσκοπίων

Ασκήσεις 9-12
Παλυνολογική ανάλυση αποθέσεων, επεξερ­γασία αποτελεσμάτων μικροσκοπικής ανάλυσης, κατά­σκευή παλυνολογικών διαγραμμάτων και ερμηνεία τους. Πρακτικές ασκήσεις με χρήση μικροσκοπίων, Η/Υ και εξ­ειδικευμένου λογισμικού

Γ. Ασκήσεις Πεδίου (Υπαίθρου)

Άσκηση πεδίου στο αισθητικό δάσος Καισαριανής:
αναγνώριση σύγχρονων φυτών και μελέτη των επιμέρους στοιχείων της Μεσογειακής βλάστησης (φρύγανα, μακία, αειφυλλο δάσος)


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις (Διαλέξεις)20 ώρες
Εργαστηριακή Άσκηση10 ώρες
Διαδραστική Διδασκαλία6 ώρες
Άσκηση πεδίου4 ώρες
Μελέτη και ανάλυση άρθρων10 ώρες
Μικρές ατομικές/ομαδικές εργασίες εξάσκησης10 ώρες
Συγγραφή εργασιών15 ώρες
Εκπόνηση μελέτης25 ώρες
Σύνολο Μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)
100 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική (στην αγγλική για τους φοιτητές του Erasmus)

  • Γραπτή εργασία με θέμα που έχει επιλεγεί από λίστα θεμάτων / προφορική παρουσίαση του θέματος (60%),
  • Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης που περιλαμβάνουν προσδιορισμό φυτικών απολιθωμάτων και επίλυση σχετικών προβλημάτων (35%)
  • Άσκηση πεδίου (5%)

Οι ανωτέρω πληροφορίες εμφανίζονται και στην η-τάξη του μαθήματος.


ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Σημειώσεις και Ύλη που έχει αναρτηθεί στο eclass

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά:

  • Review of Palaeobotany and Palynology
  • Journal of Quaternary Science
  • Palaeogeography Palaeoclimatology Palaeoecology
  • Quaternary International
  • Quaternary Research
  • Quaternary Science Reviews
  • The Holocene

Επιπλέον Βιβλιογραφικές Πηγές

είναι διαθέσιμες στους φοιτητές που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο μάθημα μέσω του σχετικού δικτυακού τόπου του μαθήματος (e-class).


1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)