Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Ε8204* - ΙΖΗΜΑΤΟΓΕΝΕΙΣ ΛΕΚΑΝΕΣ ΚΑΙ ΠΕΤΡΕΛΑΪΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ

*παλαιό πρόγραμμα σπουδών

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Χ. Ντρίνια, Καθηγ.

Γ. Κοντακιώτης, ΕΔΙΠ

Π. Μακρή, ΕΔΙΠ

Εργαστήρια:

Χ. Ντρίνια, Καθηγ.

Γ. Κοντακιώτης, ΕΔΙΠ

Π. Μακρή, ΕΔΙΠ

Β. Λιανού, ΕΤΕΠ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Η’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Ειδικού Υποβάθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις              
2 ώρες διδασκαλίας,
2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα,
4 διδακτικές μονάδες,
4 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

Γνώση όλων των Υποχρεωτικών Μαθημάτων του Τμήματος

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

Ιζηματογενείς λεκάνες

  • Κύρια χαρακτηριστικά των ιζηματογενών λεκανών.
  • Ταξινόμηση ιζηματογενών λεκανών.
  • Μηχανισμοί δημιουργίας των ιζηματογενών λεκανών.
  • Πλήρωση ιζηματογενών λεκανών.
  • Εξέλιξη ιζηματογενών λεκανών ανάλογα με το γεωδυναμικό τους πλαίσιο.
  • Μέθοδοι ανάλυσης ιζηματογενών λεκανών: ιζηματολογικές, στρωματογραφικές, βιοστρωματογραφικές, παλαιοκλιματικές, σεισμικές, βαρυτομετρικές, χημειοστρωματογραφικές.
  • Παράδειγμα ανάλυσης ιζηματογενούς λεκάνης: η Ιόνια Λεκάνη

Πετρελαϊκά συστήματα

  • Γένεση υδρογονανθράκων.
  • Μη συμβατικοί υδρογονάνθρακες.
  • Μητρικά πετρώματα, χρόνος και διεργασίες ωρίμανσης.
  • Ταμιευτικά πετρώματα.
  • Πέτρωμα καλύμματος.
  • Πρωτογενής και δευτερογενής μετανάστευση, οδοί μετανάστευσης, συσσώρευση και παγίδευση υδρογονανθράκων στο πέτρωμα συγκέντρωσης.
  • Κατηγορίες παγίδων υδρογονανθράκων: στρωματογραφικές, τεκτονικές, μικτές παγίδες και παγίδες που συνδέονται με την αλατούχο τεκτονική.
  • Η σημασία του χρόνου ωρίμανσης του μητρικού πετρώματος σε σχέση με το χρόνο δημιουργίας των παγίδων.

Έρευνα υδρογονανθράκων στον Ελληνικό χώρο

  • Τα πετρελαϊκά συστήματα της Δυτικής Ελλάδας.
  • Το πετρελαϊκό δυναμικό της κεντρικής και ΒΑ Ελλάδας
  • Πιθανά κοιτάσματα υδρογονανθράκων σε υποθαλάσσιες περιοχές του Λιβυκού πελάγους νότια της Κρήτης

Β. Ασκήσεις Πράξης

Ασκήσεις 1-3
Εκτίμηση του παλαιοβάθους ωκεάνιων λεκανών και ηπειρωτικών περιθωρίων. Εύρεση του ρυθμού βύθισης και της παλαιο-CCD μιας ωκεάνιας λεκάνης

Ασκήσεις 4-7
Εύρεση της δομής υπεδαφικού χάρτη και αναγνώριση δυνητικών παγίδων υδρογονανθράκων από δίκτυο καταγραφής διπλών χρόνων σεισμικής ανάκλασης. Εύρεση τεκτονικού κλεισίματος, κλειστού εμβαδού και δυνητικών αποθεμάτων των παγίδων.


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις (Διαλέξεις)26 ώρες
Εργαστηριακές Ασκήσεις26 ώρες
Μελέτη και ανάλυση άρθρων10 ώρες
Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης12 ώρες
Προετοιμασία ανακεφαλαίωσης των γνώσεων του εξαμήνου6 ώρες
Προετοιμασία αξιολόγησης20 ώρες
Σύνολο Μαθήματος100 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική (στην αγγλική για τους φοιτητές του Erasmus)

Ι. ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ:

η βαθμολογία στηρίζεται στην παρουσίαση με power point, από τριμελείς ομάδες φοιτητών, συνθετικών θεμάτων πετρελαϊκού ενδιαφέροντος από τον περι-Μεσογειακό χώρο (50%)

ΙΙ. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ ΤΜΗΜΑ:

αξιολογούνται ατομικές εργασίες εξάσκησης και ομαδικές εργασίες και παρουσιάσεις (50%)


ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Eγχειρίδιο μαθήματος:

  • Καρακίτσιος Β. 2017. Ιζηματογενείς λεκάνες και πετρελαϊκά συστήματα. Εκδόσεις ΕΚΠΑ, 249 σελ.

Προτεινόμενα Συγγράμματα:

  • Allen, P.A., Allen, J.R., 1990. Basin Analysis: principles & applications. Blackwell Scientific Publications, Ed., London, 451 p.
  • Bjorlykke, K., 2010. Petroleum Geoscience: From Sedimentary Environments to Rock Physics. Spinger-Verlang Berlin Heidelberg, 508 p.
  • Levorsen, Α.Ι., 1967. Geology of Petroleum. W. H. Freeman & Company ed., San Francisco, 724 p.
  • Miall, A.D., 2000. Principles of Sedimentary Basins analysis. Spinger-Verlang Berlin Heidelberg, 616 p.
  • Πασαδάκης, Ν., 2015. Γεωχημεία Πετρελαίου. Εκδόσεις Τζιόλα, 270 σ.

Επιπλέον πηγές είναι διαθέσιμες στους φοιτητές που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο μάθημα μέσω του σχετικού δικτυακού τόπου του μαθήματος (e-class).


1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)