*παλαιό πρόγραμμα σπουδών
Μάθημα: | Σ. Κίλιας, Καθηγ. Μ. Σταματάκης, Καθηγ. Ι. Μήτσης, Επίκ. Καθηγ. Χ. Βασιλάτος, Επίκ. Καθηγ. |
Εργαστήρια: | Σ. Κίλιας, Καθηγ. Μ. Σταματάκης, Καθηγ. Ι. Μήτσης, Επίκ. Καθηγ. Χ. Βασιλάτος, Επίκ. Καθηγ. |
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ: | Προπτυχιακό / Ζ’ |
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: | Γενικού Υπόβαθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: | Διαλέξεις, ασκήσεις πράξης, εργαστηριακές ασκήσεις, άσκηση πεδίου. |
Προαπαιτήσεις: | [συστήνονται] |
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: | Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική) |
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus: | ΝΑΙ |
Το περιεχόμενο του μαθήματος διαρθρώνεται στις παρακάτω θεματικές ενότητες-κοιτασματολογικούς τύπους:
(1) Μοντέλα Γένεσης Μαγματικών Κοιτασμάτων.
Θεμελιώδεις πετρολογικές και γεωχημικές διεργασίες σχηματισμού μαγματικών κοιτασμάτων. Κοιτάσματα χρωμίτη. Κοιτάσματα μετάλλων της ομάδας των σπανίων γαιών (REE) σε καρμπονατίτες, αλκαλικές μαγματικές διεισδύσεις, πηγματίτες. Κοιτάσματα μετάλλων της ομάδας του λευκόχρυσου (PGM). Κοιτάσματα θειούχων μεταλλευμάτων Ni–Cu σε βασικά και υπερβασικά πετρώματα.
(2) Μοντέλα Γένεσης Υδροθερμικών Κοιτασμάτων.
Θεμελιώδεις υδροθερμικές διεργασίες. Γένεση υδροθερμικών κοιτασμάτων που σχηματίζονται γύρω από μαγματικά κέντρα: Κοιτάσματα τύπου Skarn και από αντικατάσταση ανθρακικών. Συστήματα Πορφυρικού Χαλκού Cu και Κοιτάσματα Cu-Au-Mo Πορφυρικού τύπου. Κοιτάσματα Cu-Au–Ag Υψηλής Θείωσης. Επιθερμικά κοιτάσματα Au–Ag Χαμηλής Θείωσης.
Γένεση υδροθερμικών κοιτασμάτων που σχηματίζονται στο θαλάσσιο πυθμένα: Θεμελιώδεις αρχές υποθαλάσσιας υδροθερμικής μεταλλογένεσης. Κοιτάσματα συμπαγών θειούχων μεταλλευμάτων σε ηφαιστειακά πετρώματα–(VMS) – Υποθαλάσσια μεταλλοφόρα ιζήματα. Υποθαλάσσια μεταλλογένεση: Κοιτάσματα Mn σε ιζήματογενή πετρώματα – Μαγγανιούχοι κόνδυλοι. Σιδηρομαγγανιούχες (Fe-Mn) επιφλοιώσεις εμπλουτισμένες σε Co, Te, Mo κλπ.
(3) Μοντέλα Γένεσης Κοιτασμάτων σε ιζηματογενή περιβάλλοντα.
Χημική ιζηματογένεση ─ Ταινιωτοί Σιδηρούχοι Σχηματισμοί (Banded iron Formations/BIF). Κλαστική ιζηματογένεση και συγκέντρωση βαρέων ορυκτών ─ προσχωματικά κοιτάσματα (placer). Κοιτάσματα Εβαποριτών. Κοιτάσματα μαγνησίτη.
(4) Μοντέλα Γένεσης Υπολειματικων.
Κοιτασμάτων. Επιφανειακές και υπεργενετικές διεργασίες ─ Θεμελιώδεις διεργασίες χημικής αποσάθρωσης. Λατεριτικά κοιτάσματα Ni-Fe(–Co, Au). Βωξιτικά κοιτάσματα-Καρστικοί Βωξίτες.
(5) Μοντέλα Γένεσης Κοιτασμάτων Βιομηχανικων ορυκτών.
Κοιτάσματα Μπεντονίτη. Κοιτάσματα Περλίτη. Κοιτάσματα Ζεολίθων
ΜΕΡΟΣ Α΄:
Εργαστηριακές Ασκήσεις προσδιορισμού της ορυκτολογικής σύστασης, και ερμηνείας υφών και ιστών, μεταλλευμάτων και εξαλλοιώσεων, σε δείγματα χειρός και στο μικροσκόπιο (ανακλώμενο και διερχόμενο φως).
ΜΕΡΟΣ Β΄:
Εργαστηριακές ασκήσεις κατανόησης μηχανισμών συγκέντρωσης ορυκτών και μετάλλων σε οικονομικά κοιτάσματα, μέσω εξέτασης αντιπροσωπευτικών δειγμάτων μεταλλευμάτων από πυρήνες γεωτρήσεων.
ΜΕΡΟΣ Γ΄:
Εργαστηριακές ασκήσεις με χάρτες και τομές για την κατανόηση στρωματογραφικού και τεκτονικού ελέγχου κοιτασμάτων.
Δύο (2) μονοήμερες ασκήσεις υπαίθρου: (1) Λατεριτικά σιδηρονικελιούχα (Ni-Fe) κοιτάσματα, (2) Βωξιτικά κοιτάσματα, (3) Κοιτάσματα Fe τύπου Skarn, Κοιτάσματα Mo πορφυρικού τύπου και κοιτάσματα Pb-Zn-Ag από αντικατάσταση ανθρακικών. Αναγνώριση και ανάλυση Μεταλλογενετικών Χαρακτηριστικών (ΜΧ) στην ύπαιθρο, δηλ. λιθολογικά, τεκτονικά, μορφολογικά, ορυκτολογικά-μεταλλεύματα-σύνδρομα ορυκτά. Συγγραφή Έκθεσης (ΠΑΡΑΔΟΤΕΟ!) στην οποία περιγράφονται τα ΜΧ, και σε συνδυασμό με βιβλιογραφικά και άλλα δεδομενα και πληροφορίες, σύνθεση του σχετικού Μοντέλου Γένεσης Κοιτασμάτων για την αντίστοιχη περιοχή
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Παραδόσεις (Διαλέξεις) | 52 (4x13) ώρες |
Εργαστηριακές Ασκήσεις | 10 (2x5) ώρες |
Κατ΄οίκον εργασία | 42 ώρες |
Ασκήσεις Πεδίου (Υπαίθρου) | 16 ώρες |
Προετοιμασία αξιολόγησης | 30 ώρες |
Σύνολο Μαθήματος | 150 ώρες |
Οι φοιτητές αξιολογούνται στην ελληνική γλώσσα (υπάρχει δυνατότητα αξιολόγησης στα αγγλικά για φοιτητές Erasmus). Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται ως εξής:
Χρησιμοποιείται μια ποικιλία τεχνικών αξιολόγησης:
Οι πιθανές ερωτήσεις ή θέματα προς προφορική εξέταση, αναλύονται λεπτομερώς στους φοιτητές κατά την διάρκεια των Διαλέξεων, Εργαστηριακών ασκήσεων ή Ασκήσεων Υπαίθρου.
(70% του τελικού βαθμού)
1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)