Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Ε4201* - ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΤΙΣ ΓΕΩΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

*παλαιό πρόγραμμα σπουδών

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Α. Τζάνης, Καθηγ.

Μ. Χατζάκη, Επίκ. Καθηγ.

Εργαστήρια:

Α. Τζάνης, Καθηγ.

Μ. Χατζάκη, Επίκ. Καθηγ.

Β. Σακκάς, ΕΔΙΠ

Σ. Χάϊλας, ΕΤΕΠ (εργ. συνεπικούρηση)

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Δ’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Ειδκού Υπόβαθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Παραδόσεις/διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης.
Oι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος       

2 ώρες διδασκαλίας,
2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα,
4 διδακτικές μονάδες,
4 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

Εισαγωγή στο διαφορικό και ολοκληρωτικό λογισμό και Στατιστική -Υ1204 [συστήνεται]

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Συνδυασμένη θεωρητική κατάρτιση (παραδόσεις/διαλέξεις) και ασκήσεις πράξης (με χρήση εξειδικευμένου λογισμικού και σύνταξη έκθεσης πεπραγμένων).

  • Εισαγωγή στο MATLAB με παράλληλη πρακτική εισαγωγή στην γραμμική άλγεβρα.
  • Ανάλυση Fourier, σειρές Fourier, μετασχηματισμός Fourier, φάς­ματα ενέργειας και φυσική τους ερμηνεία, δειγματοληψία και ψηφιοποίηση, θεώρημα Nyquist, μετασχηματισμός-z, συσχέτιση–συνέλιξη/αντισυνέλιξη, ταχύς μετασχηματισμός Fourier, παραδείγματα και εφαρμογές στην ανάλυση φυσικών φαινομένων.
  • Συστήματα συντεταγμένων, ανυσματικοί και μετρικοί χώροι. Έννοια και ιδιότητες μήτρας και τανυστή. Ιδιοτιμές/ ιδιοδιανύσματα, αποσύνθεση ιδιαζουσών τιμών και φυσική σημασία. Εφαρμογές στην ανάλυση μητρών και εικόνων• ανάλυση του τανυστή τάσης και τανυστή παραμόρφωσης.
  • Επίλυση γραμμικών συστημάτων με εφαρμογές σε φυσικά και τεχνικά προβλήματα.
  • Προσομοίωση και Εξομοίωση Δεδομένων και Φυσικών Διεργα­σιών: Μέθοδος ελαχίστων τετραγώνων (γραμμικά, γενικά και μη-γραμμικά ελάχιστα τετράγωνα). Εισαγωγή στην γεωλογι­κή/ γεωφυσική ερμηνεία και αντιστροφή. Εφαρμογές στην προσομοίωση και ερμηνεία δεδομένων.
  • Γραμμικά φίλτρα· εφαρμογές στην επεξεργασία δεδομένων και εικόνων. Συναρτήσεις μεταφοράς και ιδιότητές τους. Εξομά­λυνση και τονισμός δεδομένων. Εφαρμογές στην εξομοίωση και πρόβλεψη φυσικών συστημάτων. Εφαρμογές στην επεξερ­γασία εικόνας, αναγλύφου και γεωφυσικών πεδίων. Παρα­δείγματα ανάλυσης γεωφυσικών χρονοσειρών.
  • Αριθμητική παρεμβολή σε μία διάσταση (παρεμβάλλον πολυώ­νυμο, γραμμική και μη-γραμμική παρεμβολή). Αριθμητική πα­ρεμβολή σε δύο διαστάσεις με εισαγωγή στις έννοιες του τριγωνισμού και τριπλευρισμού. Γεωστατιστικές μέθοδοι (π.χ. Krigging).
  • Εισαγωγή στην έννοια του μορφοκλασματικού (fractal) αντικει­μένου· μορφοκλασματικές κατανομές και κλασματική ομαδο­ποίηση· δυναμικά συστήματα και αυτό-οργανωμένη κρισιμότητα· παραδείγματα από την γεωλογία και γεωφυσική (ανά­γλυφο, συστήματα απορροής, ακτογραμμές, θρυμματισμός και πορώδες, σεισμογένεση, σεισμικότητα και τεκτονική, εξόρυξη και μετάλλευση, γεωμαγνητικό πεδίο).
  • Συνήθεις διαφορικές εξισώσεις: έννοιες, ιδιότητες και μέθοδοι επίλυσης. Παραδείγματα και εφαρμογές (όπως εξίσωση ραδι­ε­νεργού αποσύνθεσης, παραγωγή ιόντων στην ιονόσφαιρα, μαγνήτιση ιζηματογενών πετρωμάτων, γεωθερμική βαθμίδα κ.λπ.).
  • Μη γραμμικές διαφορικές εξισώσεις και συστήματα: έννοιες, παραδείγματα και γεωλογικές εφαρμογές.
  • Μερικές διαφορικές εξισώσεις (εξίσωση διάχυσης, κυματική, Laplace): Έννοιες, ιδιότητες και επίλυση. Παραδείγματα και εφαρμογές (όπως μεταφορά θερμότητας, διάδοση ηλεκτρο­μαγνητικού πεδίου, εξέλιξη γεωμορφών κ.λπ.).
  • Αριθμητικές μέθοδοι επίλυσης διαφορικών εξισώσεων. Με­θοδοι πεπερασμένων διαφορών με χρήση παραδειγμάτων και εφαρμογών στις γεωεπιστήμες.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις (Διαλέξεις)26 (2x13) ώρες
Ασκήσεις Πράξης26 (2x13) ώρες
Κατ΄ οίκον εργασία (περιλαμ­βάνει την προετοιμασία τελι­κής αξιολόγησης)52 (4x13) ώρες
Σύνολο Μαθήματος104 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Οι φοιτητές αξιολογούνται με διαμορφωτική μέ-θοδο στην Ελληνική γλώσσα, ενώ για αλλοδαπούς φοιτητές εξ Ευρώπης (Erasmus) υπάρχει δυνατό-τητα αξιολόγησης με την ίδια μέθοδο στην Αγγλική.

  • Ο τελικός βαθμός του μαθήματος σχηματίζεται από τον μέσο όρο των βαθμών των εκθέσεων πεπραγμένων επί των ασκήσεων πράξης. Οι ασκήσεις πράξης εκπονούνται τόσο στο Εργαστήριο, όσο και κατ΄ οίκον.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Μαθηματικές Μέθοδοι Φυσικής Τόμος Ι, Βεργάδος Ι. [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 230]
  • Μάθετε το MATLAB 7, D. Hanselman, B. Littlefield [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 13789]

Πρόσθετο Διδακτικό Υλικό:

  • Moller, C., «Numerical computing with MATLAB», MathWorks Inc., 2004 [PDF]
  • Trauth, M.H., «MATLAB® Recipes for Earth Sciences», Springer, 2007.
  • Snieder, R., 1997, “A guided tour of Mathematical Physics”, Samizdat Press [PDF]
  • Αναλυτικές Σημειώσεις Διδασκόντων (άνω των 140 σελίδων) και ύλη ασκήσεων α-ναρτημένες στην η-Τάξη

Προαιρετική Βιβλιογραφία για περεταίρω μελέτη :

  • Βέργαδος, Ι., «Μαθηματικές Μέθοδοι Φυσικής», Τόμος ΙΙ
  • Τραχανάς, Σ., «Διαφορικές Εξισώσεις, Τόμος Ι Συνήθεις Διαφορικές Εξισώσεις»
  • Τραχανάς, Σ., «Μερικές Διαφορικές Εξισώσεις»
  • Βεργάδος, Ι., «Μαθηματικές Μέθοδοι Φυσικής», Τόμοi Ι & II, Πενεπιστημιακές Εκ-δόσεις Κρήτης.
  • Arfken, G.B and Weber, H.J., 2005. Mathematical Methods for Physicists, 6th Edition, Elsevier.
  • Scales, J.A. et al., 2001. Introductory Geophysical Inverse Theory, Samizdat Press. (PDF)
  • Claerbout, J., 1976. Fundamentals of Geophysical Data Processing, Samizdat Press.

1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)