Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Ε5206* - ΠΕΤΡΟΓΡΑΦΙΑ ΙΖΗΜΑΤΟΓΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ

*παλαιό πρόγραμμα σπουδών

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Μ. Κατή, Επίκ. Καθηγ.

Εργαστήρια:

Μ. Κατή, Επίκ. Καθηγ.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Ε’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Ειδικού Υποβάθρου, Ειδίκευσης Γενικών Γνώσεων, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Παραδόσεις (Διαλέξεις), Ασκήσεις Πράξης και Εργαστηριακές Ασκήσεις       
2 ώρες διδασκαλίας,
2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα,
4 διδακτικές μονάδες,
4 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

Υ2202 ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΟΡΥΚΤΟΛΟΓΙΑ ‐ ΟΡΥΚΤΟΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΗ [συστήνεται]     
Υ3203 ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΙΖΗΜΑΤΟΓΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ [συστήνεται]

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

Οι διαλέξεις του μαθήματος εστιάζονται σε βασικά θέματα της πετρογένεσης των ιζηματογενών πετρωμάτων (κλαστικά και ανθρακικά πετρώματα, εβαπορίτες, φωσφορίτες, πυριτόλιθοι, σιδηρούχοι σχηματισμοί και ηφαιστειοκλαστικές αποθέσεις) και ειδικότερα αναφέρονται στην προέλευση των συστατικών τους, στους μηχανισμούς απόθεσής τους καθώς και στις διαγενετικές μεταβολές και τροποποιήσεις που υφίστανται μετά την απόθεσή τους -κατά τον ενταφιασμό μέχρι και την τελική ανάδυσή τους. Οι κύριες θεματικές ενότητες είναι:

  • ΙΖΗΜΑΤΟΓΕΝΗ ΠΕΤΡΟΓΕΝΕΤΙΚΑ ΟΡΥΚΤΑ (Χημισμός, Φυσικοχημικές ιδιότητες, Οπτικές ιδιότητες Μορφές εμφάνισης στα ιζηματογενή πετρώματα)
  • ΟΜΑΔΕΣ ΑΡΓΙΛΙΚΩΝ ΟΡΥΚΤΩΝ (Δομή, Σύσταση, Προέλευση και Διαγένεση)
  • ΕΙΔΗ ΣΥΣΤΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ Η ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥΣ
  • ΑΠΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΕΤΡΟΓΕΝΕΤΙΚΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ
  • ΔΙΑΓΕΝΕΤΙΚΕΣ ΠΕΤΡΟΓΕΝΕΤΙΚΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ
  • ΔΙΑΓΕΝΕΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΕΝΕΣΕΙΣ
  • ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΠΟΡΩΔΟΥΣ
  • ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΓΕΝΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΙΖΗΜΑΤΟΓΕΝΩΝ ΛΙΘΟΛΟΓΙΩΝ ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΩΝ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΛΑΣΤΙΚΑ ΠΕΤΡΩΜΑΤΑ

Β. Ασκήσεις Πράξης και Εργαστηριακές Ασκήσεις

ΜΕΡΟΣ Α΄:
Οπτική αναγνώριση και μελέτη των ιζηματογε­νών πετρογενετικών ορυκτών. Μεθοδολογία μικροσκοπι­κής μελέτης των ιζηματογενών πετρωμάτων.

ΜΕΡΟΣ Β’:
Πετρογραφική μελέτη των ιζηματογενών συστα­τικών (κόκκοι /κρύσταλλοι, κύρια μάζα, συγκολλητικά υλι­κά, αυθιγενή ορυκτά). Αποθετικά ιστολογικά χαρακτηρι­στικά και μικροδομές. Προϊόντα διαγένεσης (συγκόλλη­σης, αντικατάστασης, διάλυσης, αυθιγένεσης, συμπίεσης, ανακρυστάλλωσης κλπ.). Ταξινόμηση, τύποι και τροπο­ποιήσεις του πορώδους.

ΜΕΡΟΣ Γ’:
Πετρογραφική συστηματική ταξινόμηση και ονο­ματολογία (αναγνώριση λιθοτύπων). Καθορισμός πετρο­φάσεων και μικροφάσεων (μεθοδολογία).

ΜΕΡΟΣ Δ’:
Εφαρμογή της πετροφασικής /μικροφασικής α­νάλυσης στην ερμηνεία των μηχανισμών και περιβαλλόν­των απόθεσης και διαγένεσης. Ερμηνεία της φύσης και της σειράς των διαγενετικών γεγονότων /φαινομένων. Περιγραφή της εξέλιξης του πορώδους.


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις (Διαλέξεις)48 ώρες
Ασκήσεις Πράξης48 ώρες
Προετοιμασία αξιολόγησης4 ώρες
Σύνολο Μαθήματος100 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η διαδικασία αξιολόγησης γίνεται στην ελληνική γλώσσα (υπάρχει δυνατότητα εξέτασης στην αγγλική γλώσσα για τους φοιτητές του Erasmus). Ο τελικός βαθμός του μαθήματος διαμορφώνεται από σειρά δοκιμασιών που περιλαμβάνουν:

Ι. ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ -ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ (40%)

  • Προφορική εξέταση ή/και
  • Γραπτή εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Ανάπτυξης και Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής

ΙΙ. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ (60%)

  • Μικροσκοπική αναγνώριση-περιγραφή πετρωμάτων
  • Προφορική εξέταση

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Εγχειρίδια Μαθήματος:

  • Τσίπουρα-Βλάχου, Μ. (2017). Σημειώσεις του μαθήματος Πετρολογίας Ιζηματογενών Πετρωμάτων, ΕΚΠΑ, 276 σελ.
  • Κατή. Μ. (2017). Σημειώσεις του εργαστηρίου Πετρολογίας Ιζηματογενών Πετρωμάτων, ΕΚΠΑ, 122 σελ.

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Adams, A.E. & MacKenzie, W.S. (1998). A colour atlas of carbonate sediments and rocks under the microscope. Manson Publishing, 180 p.
  • Adams, A.E., MacKenzie, W.S. & Guilford, C. (1984). Atlas οf Sedimentary rocks under the microscope. Longman, Harlow, 104 p.
  • Boggs, S.Jr. (2009). Petrology of sedimentary rocks (2nd edition). Cambridge University Press, Cambridge, 600 p.
  • Flügel, E. (2004). Microfacies analysis of carbonate rocks: Analysis, Interpretation and Applications. Springer-Verlag, Berlin, 976 p.
  • James, N.P. & Jones, B. (2016). The origin of carbonate sedimentary rocks. John Wiley and Sons Ltd, UK, 446p.
  • Scholle, P.A. (1979). A color illustrated guide to constituents, textures, cements and porosities of sandstones and associated rocks. Memoir 28, American Association of Petroleum Geologists, Tulsa, OK., 201 p.
  • Scholle, P.A. & Umber-Scholle, D.S. (2003). A color guide to the Petrography of Carbonate Rocks. Memoir 77, American Association of Petroleum Geologists, Tulsa, OK., 474 p.
  • Tucker, M.E. (1989). Techniques in Sedimentology. Blackwell Scientific Publications, Oxford, 394 p.
  • Tucker, M.E. (2001). Sedimentary Petrology (3rd edition). Blackwell Science Ltd, Oxford, 262 p.
  • Umber-Scholle, D.S., Scholle, P.A., Schieber J. & Raine R. (2014). A color guide to the Petrography of Sandstones, Siltstones, Shales and Associated Rocks. Memoir 109, American Association of Petroleum Geologists, Tulsa, OK., 526 p.

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά:

  • Journal of Sedimentary Research, SEPM, Tulsa, OK
  • Sedimentary Geology, Elsevier
  • Sedimentology (IAS), Wiley-Blackwell
  • Clays and Clay Minerals, The Clay Minerals Society
  • Facies, Springer

1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)