Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Υ2202 - ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΟΡΥΚΤΟΛΟΓΙΑ - ΟΡΥΚΤΟΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΗ

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Π. Βουδούρης, Καθηγ.

Α. Γκοντελίτσας, Καθηγ.

Ι. Μεργέμη, ΕΔΙΠ.

Εργαστήρια:

Π. Βουδούρης, Καθηγ.

Α. Γκοντελίτσας, Καθηγ.

Ι. Μεργέμη, ΕΔΙΠ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Β’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Γενικού Υπόβαθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Περιλαμβάνει διαλέξεις, πρακτικές ασκήσεις, άσκηση υπαίθρου.
Oι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος 

3 ώρες διδασκαλίας,
3 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα,
6 διδακτικές μονάδες,
6 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

Χημεία (1ο Εξάμηνο) [συστήνεται]
Φυσική (1ο Εξάμηνο) [συστήνεται]      
Ορυκτολογία-Κρυσταλλογραφία (1ο Εξάμηνο) [συστήνεται]

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

Οι παραδόσεις του μαθήματος περιλαμβάνουν:

  • Μορφή και ανάπτυξη των κρυστάλλων.
  • Φυσικές ιδιότητες ορυκτών: χρώμα, σκληρότητα, λάμψη, διαφάνεια, αντοχή, μα­γνητικές και ηλεκτρικές ιδιότητες, φωταύγεια, ραδιενέργεια.
  • Χημική σύσταση, δομή και χημικές ιδιότητες ορυκτών: χημικοί δεσμοί, σύνταξη ιόντων σε κρυσταλλικό πλέγμα, ισομορφία, πολύμορφία, απόμειξη, ψευδομόρφωση.
  • Σχηματισμός και ανάπτυξη ορυκτών, δομικές ατέλειες.
  • Ταξινόμηση και περιγρα­φή των ορυκτών: αυτοφυή στοιχεία, σουλφίδια, οξείδια-υδρο­ξείδια, αλογονούχα, ανθρακικά και πυριτικά ορυκτά.

Στα πλαίσια του μαθήματος γίνεται υπολογισμός χημικού τύπου και ονοματολογία ορυκτών από τη χημική ανάλυση με χρήση Η/Υ. Οι εργαστηριακές ασκήσεις της ορυκτοδιαγνωστι­κής περιλαμβάνουν αναγνώριση και προσδιορισμό ορυκτών μακροσκοπικά και στο πολωτικό μικροσκόπιο.

Β. Εργατηριακές Ασκήσεις

Εργαστηριακές ασκήσεις ορυκτοδιαγνωστικής στις αίθουσες Μακροσκοπίας και Μικροσκοπίας του Τομές Ορυκτολογίας-Πετρολογίας. Στις ασκήσεις γίνεται μακροσκοπική αναγνώριση των κυριότερων ορυκτών που περιγράφονται στο μάθημα μέσω των φυσικών και χημικών ιδιοτήτων τους. Μικροσκοπική αναγνώριση ορυκτών στις ασκήσεις μικροσκοπίας.

Γ. Ασκήσεις Υπαίθρου

Μονοήμερη άσκηση υπαίθρου στο Λαύριο: Εισαγωγή στην Γεωλογία και τις μεταλλοφορίες της Λαυρεωτικής. Αναγνώριση και συλλογή ορυκτών και πετρωμάτων. Συγγραφή έκθεσης πεπραγμένων της άσκησης υπαίθρου


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις (Διαλέξεις)39 (3x13) ώρες
Εργαστηριακές Ασκήσεις39 (3x13) ώρες
Κατ΄οίκον εργασία55 ώρες
Ασκήσεις Υπαίθρου9 ώρες
Προετοιμασία αξιολόγησης8 ώρες
Σύνολο Μαθήματος150 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Οι φοιτητές αξιολογούνται στην ελληνική γλώσσα. Υπάρχει δυνατότητα αξιολόγησης στα αγγλικά για φοιτητές Erasmus. Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται από:

Ι. Γραπτές Εξετάσεις (60%)

  • Τελική γραπτή εξέταση με ερωτήσεις σύντομης απάντησης (60% του τελικού βαθμού)

ΙΙ. Εργαστηριακές Εξετάσεις (25%)

  • Μακροσκοπική- και Μικροσκοπική αναγνώριση ορυκτών (25% του τελικού βαθμού). Προαιρετική εξέταση προόδου κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.

IΙΙ. Συγγραφή εργασιών (12,5%)

  • Επίλυση προβλημάτων υπολογισμού χημικού τύπου και ονοματολογίας ορυκτών από τη χημική τους ανάλυση. Παράδοση έκθεσης πεπραγμένων με υπολογισμούς (12.5% του τελικού βαθμού)

IV. Ενεργή συμμετοχή στην υποχρεωτική άσκηση υπαίθρου (12,5%)

  • αναγνώριση και δειγματοληψία ορυκτών και πετρωμάτων. Παράδοση έκθεσης πεπραγμένων (12.5% του τελικού βαθμού).

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Ο Κόσμος των Ορυκτών, Κατερινόπουλος Α. [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 45279]

Βιβλία και Διδακτικές Σημειώσεις:

  • ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΣ Σ.Σ.: Ορυκτολογία-Πετρολογία, Εκδόσεις Μέλισσα., 4η Έκδοση, Θεσσαλονίκη 2017.
  • ΚΟΚΚΟΡΟΣ Π.: Γενική Ορυκτολογία, Εκδόσεις Δ.Ν. Παπαδήμα, Έκδοσις Θ, Αθήνα 1987.
  • ΣΑΠΟΥΝΤΖΗΣ Η.: Στοιχεία Ορυκτολογίας, Παν/μιο Θεσσαλονίκης 1981.        
  • ΧΡΙΣΤΟΦΙΔΗΣ Γ, ΣΟΛΔΑΤΟΣ Τ. Οπτική Ορυκτολογία, Εκδόσεις Γιαχούδη, Θεσσαλονίκη 2013.
  • BLACKBURN W.H. and DENNEN W.H.: Principles of Mineralogy, W.C. Brown Publishers 1988.
  • DYAR M.D. et al.: Mineralogy and Optical Mineralogy, MSA, Chantilly 2008.
  • GAINES R.V. et al.: Dana’s New Mineralogy, J.Wiley & Sons Inc. 1997.
  • GRIBBLE C.D. and HALL A.J.: Optical Mineralogy, UCL Press 1992.  
  • HIBBARD M.J. and HIBBARD M.: Mineralogy: A Geologist's Point of View, McGraw-Hill Science/Engineering/Math, 1st Ed. 2001.
  • KLEIN C. and HURLBUT C.S.Jr.: Manual of Mineralogy (after J.D. Dana), J.Wiley & Sons, revised 21st Edition 1999.
  • NESSE W.D.: Introduction to Mineralogy, Oxford Univ. Press 2000.
  • PERKINS D.: Mineralogy, Prentice Hall, 2nd Ed. 2001.
  • PHILLIPS W.J. and PHILLIPS N.: An Introduction to Mineralogy for Geologists, J. Wiley & Sons, Chichester etc. 1980.
  • RÖSLER HJ.: Lehrbuch der Mineralogie, VEB Deutscher Verlag fur Grundstoffindustrie, Leipzig 1984.
  • STRÜBEL G.: Mineralogie, Enke Verlag, 1995.
  • WENK H.R, BULAKH A.: Minerals, their constitution and origin. Cambridge University Press 2004. Σημειώσεις Διδασκόντων και Ύλη που έχει αναρτηθεί στο e-class

 


1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)