Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Ε6203 - ΠΑΡΑΚΤΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ ΓΕΩΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΚΤΩΝ

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Ν. Ευελπίδου, Καθηγ.

Σ. Πούλος, Καθηγ.

Π. Νομικού, Αναπλ. Καθηγ.

Εργαστήρια:

Σ. Πούλος, Καθηγ.

Ν. Ευελπίδου, Καθηγ.

Π. Νομικού, Αναπλ. Καθηγ.

Χ. Αγγελόπουλος. ΕΔΙΠ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / ΣΤ’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Γενικού Υποβάθρου, Ειδικού Υποβάθρου, Ειδίκευσης Γενικών Γνώσεων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Διαλέξεις, Ασκήσεις Πράξης               
2 ώρες διδασκαλίας,
1 ώρα εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα,
3 διδακτικές μονάδες,
4 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

ΟΧΙ

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) και Ασκήσεις Πράξης του μαθήματος

  • Παράγοντες διαμόρφωσης της παράκτιας γεωμορφολογίας-ταξινόμηση των ακτών.
  • Αλλαγή στάθμης θάλασσας και παράκτιες γεωμορφές που την πιστοποιούν.
  • Παράκτιες υδροδυναμικές συνθήκες (κύματα, παραλιακά ρεύματα, παλιρροϊκά ρεύματα).
  • Παραλιακές ζώνες (μορφολογία, υδροδυναμική και μορφοδυναμική).
  • Παράκτιες αναβαθμίδες.
  • Παραλιακές θίνες (μορφολογία, δημιουργία).
  • Δέλτα ποταμών.
  • Λιμνοθάλασσες και παράκτιες λίμνες (τρόπος σχηματισμού, περιγραφή)..
  • Παράκτιοι κρημνοί – Θαλάσσιες Εγκοπές
  • Ακτόλιθοι.
  • Υποθαλάσσιο ανάγλυφο (γεωμορφές, μεθοδολογία αποτύπωσης).
  • Υποθαλάσσιο ανάγλυφο του Ελληνικού χώρου (σε σχέση με τη γεωδυναμική του εξέλιξη).
  • Βασικές έννοιες διαχείρισης παράκτιας ζώνης. Θεσμικό πλαίσιο (Εργαλεία DPSIR).
  • Νόμος Αιγιαλού (αίτια διάβρωσης-τρωτότητα-έργα προστασίας).

Β. Εργαστηριακές Ασκήσεις

  • Χαρακτηρισμός των γεωμορφών και ταξινόμησή τους. Εφαρμογή κατά μήκος της ακτογραμμής Αντιρρίου – Ερατεινής
  • Διαμόρφωση υποθαλάσσιου αναγλύφου για διαφορετικές στάθμες θάλασσας κατά την Φλάνδρια επίκληση (π.χ. 18.000, 10.000, 6.000 χρόνια). Εφαρμογή στον Σαρωνικό κόλπο ή/και στις Κυκλάδες.
  • Κοκκομετρία-Κροκαλομετρία.
  • Υπολογισμός παραλιακής στερεομεταφοράς (με υπολογισμό ανεμογενών κυμάτων).
  • Παράκτιες αναβαθμίδες, αναγνώριση, χαρτογράφηση, παραδείγματα από Β. Πελοπόννησο και Ρόδο.
  • Μορφολογική μελέτη του αμμοθινικού συστήματος του κεντρικού Κυπαρισσιακού Κόλπου (υπολογισμός ποσότητας μετακινούμενης άμμου).
  • Ταξινόμηση των Δέλτα, με βάση το κυματικό καθεστώς και την ποτάμια απορροή.
  • Διαμόρφωση και εξέλιξη της λιμνοθάλασσας των Κορισσίων (ύπαρξη παλαιοθινών, σύγχρονος παραλιακός φραγμός, διαπυρισμός).
  • Διαμόρφωση και εξέλιξη της παράκτιας ζώνης του Αγίου Γεωργίου – Νάξος (παλαιοθίνες, ακτόλιθοι, κλείσιμο λιμνοθάλασσας, σύγχρονο τόμπολο, πεδία θινών σε εξέλιξη).
  • Χρήση δεδομένων από ρηχές πυρηνοληψίες για την παλαιογεωγραφική εξέλιξη παράκτιας περιοχής. Παραδείγματα από Σάμο και Πάρο.
  • Άσκηση με τρισδιάστατη απεικόνιση θαλάσσιου πυθμένα .
  • Μορφολογικός χαρακτηρισμός υποθαλάσσιων ενοτήτων (τάφροι, βαθιές λεκάνες, στενά).
  • Άσκηση τρωτότητας των ακτών λόγω ανόδου θαλάσσιας στάθμης.
  • Ανάπτυξη μοντέλου παράκτιας διάβρωσης με λογικούς κανόνες.
  • Ορισμός των οριογραμμών (αιγιαλού, παραλίας με βάση το κυματικό καθεστώς (βάση του νόμου) και παλαιού αιγιαλού).

Γ. Ασκήσεις Πεδίου (Υπαίθρου)

Μονοήμερη άσκηση υπαίθρου. Επίσκεψη στο Επιδεικτικό Αιολικό Πάρκο του ΚΑΠΕ. Βασικός στόχος είναι η κατανόηση της χρήσης ανεμογεννητριών με διαφορετικές αρχές λειτουργίας, σε συνθήκες σύνθετης τοπογραφίας, οι οποίοι είναι οι κατ' εξοχήν χώροι εγκατάστασης Α/Π στην Ελλάδα.


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις (Διαλέξεις)26 ώρες
Εργαστηριακές Ασκήσεις13 ώρες
Μη καθοδηγούμενη μελέτη29 ώρες
Μη καθοδηγούμενη εργασία πεδίου10 ώρες
Συγγραφή εργασίας22 ώρες
Σύνολο Μαθήματος100 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Ι. ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ -ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ (50%)

η βαθμολογία στηρίζεται σε εξέταση στο τέλος του εξαμήνου που γίνεται με έναν από τους παρακάτω τρόπους:

  • Προφορική ή
  • Γραπτή με ερωτήσεις σύντομης απάντησης και πολλαπλής επιλογής ή
  • Γραπτή εξέταση με ερωτήσεις εκτεταμένης απάντησης

ΙΙ. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ (50%)

αξιολογείται ως εξής:

  • 20% από την εβδομαδιαία συμμετοχή στις εργασίες που γίνονται στην τάξη ή /και την άσκηση υπαίθρου
  • 30% στις τελικές εξετάσεις.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Ευελπίδου, Ν., 2019. Μεταβολές θαλάσσιας στάθμης. Da Vinci, Αθήνα. ISBN: 9789609732321. (Ιστοσελίδα Βιβλίου).[Κωδ.ΕΥΔΟΞΟΣ: 86054068]
  • Καρύμπαλης Ε., 2010. Παράκτια Γεωμορφολογία, Καρύμπα- λης Ευθύμιος,. Εκδόσεις ΙΩΝ, Αθήνα.

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά:

Επίσης προτείνονται τα ακόλουθα συγγράμματα

  • Επιπλέον βιβλιογραφικές πηγές και περιεχόμενα διαλέξεων είναι διαθέσιμες στους φοιτητές που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο μάθημα μέσω του σχετικού δικτυακού τόπου του μαθήματος (e-class).

1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)