Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Υ7204 - ΓΕΩΛΟΓΙΑ ΙΖΗΜΑΤΟΓΕΝΩΝ ΚΑΙ ΥΠΕΡΓΕΝΕΤΙΚΩΝ ΚΟΙΤΑΣΜΑΤΩΝ

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Μάθημα:

Σ. Κίλιας, Καθηγ.

Χ. Βασιλάτος, Επίκ. Καθηγ.

Εργαστήρια:

Σ. Κίλιας, Καθηγ.

Χ. Βασιλάτος, Επίκ. Καθηγ.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ:

Προπτυχιακό / Ζ’

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Γενικού Υπόβαθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Διαλέξεις, ασκήσεις πράξης, εργαστηρια­κές ασκήσεις, άσκηση πεδίου.
Oι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος.

2 ώρες διδασκαλίας,
2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα (3 τμήματα),
4 διδακτικές μονάδες,
6 πιστωτικές μονάδες.

Προαπαιτήσεις:

[συστήνονται]              
-Υ2201Εισαγωγή στη Γεωλογία
-Υ2202Συστηματική Ορυκτολογία - Ορυκτοδιαγνωστική
-Υ3201Πυριγενή πετρώματα - Μαγματικές διεργασίες
-Υ3202Πετρολογία ιζηματογενών πετρωμάτων
-Υ3205Τεκτονική Γεωλογία
-Υ4201Πετρολογία μεταμορφωμένων πετρωμάτων
-Υ4203Γεωχημεία
-Υ5202Στρωματογραφία
-Υ6205Γεωλογία Μαγματικών και Υδροθερμικών κοιτασμάτων

Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων:

Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική)

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus:

ΝΑΙ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος

Το περιεχόμενο του μαθήματος διαρθρώνεται στις παρακάτω θεματικές ενότητες:

  1. Κοιτασματολογικά χαρακτηριστικά και μοντέλα γένεσης Ιζηματογενών κοιτασμάτων. Χημική ιζηματογένεση ─ Ται- νιωτοί Σιδηρούχοι Σχηματισμοί (Banded iron Formations / BIF). Κλαστική ιζηματογένεση και συγκέντρωση βαρέων ορυκτών ─ προσχωματικά κοιτάσματα (placer). Κοιτάσματα Εβαποριτών. Άλμες. Κοιτάσματα μαγνησίτη.
  2. Κοιτασματολογικά χαρακτηριστικά και Μοντέλα Γένεσης Υπολειματικών Κοιτασμάτων. Επιφανειακές και υπεργενετικές διεργασίες ─ Θεμελιώδεις διεργασίες χημικής αποσάθρωσης. Λατεριτικά κοιτάσματα Ni-Fe(–Co). Βωξιτικά κοιτάσματα-Καρστικοί Βωξίτες. Η δημιουργία και η κοιτασματολογική σημασία των σιδηρούχων καλυμμάτων (Gossans).
  3. Μοντέλα Γένεσης Κοιτασμάτων Βιομηχανικων ορυκτών. Εκτός απο Ιζηματογενή και Υπεργενετικά Κοιτάσματα στο Μάθημα αυτό περιλαμβάνονται και στοιχεία Γεωλογίας και Γένεσης κοιτασμάτων Βιομηχανικών Ορυκτών: Περλίτης, Μπεντονίτης, Ζεόλιθοι, Φωσφορίτες.

Β. Ασκήσεις Πράξης και Εργαστηριακές Ασκήσεις

Α΄: Εξοικείωση των φοιτητών με τα γεωλογικά, ορυκτολογικά και πετρολογικά χαρακτηριστικά και τον χημισμό των κοιτασματολογών τύπων ΙΖΗ-ΥΠΕΡ και τα πετρώματά- ξενιστές τους, και παραδοτέες ασκήσεις ερμηνείας τέτοιων δεδομένων και εφαρμογής των στη σύνταξη ανάλογων Μοντέλων Γένεσης.

Β΄: Συνδυασμένες ασκήσεις μακροσκοπικής μελέτης μεταλλευμάτων και πετρωμάτων-ξενιστών και στοιχείων μεταλλογραφικής μικροσκοπίας.

Γ΄: Ασκήσεις εφαρμογών ορυκτολογικών, χημικών και ιστολογικών χαρακτηριστικών μεταλλευμάτων ΙΖΗ-ΥΠΕΡ στην μεταλλουργική επεξεργασία τους.

Γ. Ασκήσεις Πεδίου (Υπαίθρου)

Μονοήμερη άσκηση υπαίθρου: Λατεριτικά κοιτάσματα Ni-Fe(–Co) και Βωξιτικά κοιτάσματα-Καρστικοί Βωξίτες. Αναγνώριση και ανάλυση Μεταλλογενετικών Χαρακτηριστικών (ΜΧ) στην ύπαιθρο, δηλ. λιθολογικά, τεκτονικά, μορφολογικά, ορυκτολογικά-μεταλλεύματα-σύνδρομα ορυκτά. Συγγραφή Έκθεσης (ΠΑΡΑΔΟΤΕΟ!) στην οποία περιγράφονται τα ΜΧ, και σε συνδυασμό με βιβλιογραφικά και άλλα δεδομένα και πληροφορίες, σύνθεση του σχετικού Μοντέλου Γένεσης Κοιτασμάτων για την αντίστοιχη περιοχή. Η άσκηση υπαίθρου είναι υποχρεωτική ενώ οι ασκούμενοι φοιτητές παραδίδουν έκθεση, η οποία αντιστοιχεί στο 30% του τελικού βαθμού του μαθήματος.


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις (Διαλέξεις)26 (2x13) ώρες
Εργαστηριακές Ασκήσεις26 (2x13) ώρες
Κατ΄οίκον εργασία10 ώρες
Ασκήσεις Πεδίου (Υπαίθρου)58 ώρες
Προετοιμασία αξιολόγησης60 ώρες
Σύνολο Μαθήματος180 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Οι φοιτητές αξιολογούνται στην ελληνική γλώσσα (υπάρχει δυνατότητα αξιολόγησης στα αγγλικά για φοιτητές Erasmus). Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται ως εξής:

Ι. Προφορική Εξέταση επί της Διδακτέας Ύλης και Πρακτική Εξέταση Δειγμάτων Χειρός

Χρησιμοποιείται μια ποικιλία τεχνικών αξιολόγησης:

  • Eρωτήσεις που καλύπτουν όλη τη διδακτέα ύλη: Αξιολογείται η επίτευξη ή όχι των μαθησιακών στόχων και ιδιαίτερα η προσπάθεια που καταβάλλεται από το φοιτητή για την επίτευξή τους
  • Ερωτήσεις κρίσεως: Αξιολογείται η ικανότητα των φοιτητών να σκέφτονται, να οργανώνουν, να συνδέουν γνώσεις και να εκφράζονται µε δικά τους λόγια χρησιμοποιώντας πάντα την κατάλληλη επιστημονική ορολογία.
  • Σωστό ή λάθος: Για την αύξηση της αξιοπιστίας αυτού του τύπου ερωτήσεων ζητείται από τους φοιτητές να εξηγήσουν και να δικαιολογήσουν την απάντησή τους.

Οι πιθανές ερωτήσεις ή θέματα προς προφορική εξέταση, αναλύονται λεπτομερώς στους φοιτητές κατά την διάρκεια των Διαλέξεων, Εργαστηριακών ασκήσεων ή Ασκήσεων Υπαίθρου.
(70% του τελικού βαθμού)

ΙΙ. Ενεργή συμμετοχή στην υποχρεωτική άσκηση υπαίθρου

  • Διεξάγονται υποχρεωτικές ασκήσεις υπαίθρου, οι ασκούμενοι παραδίδουν έκθεση και ο βαθμός της αντιστοιχεί στο 30% του τελικού βαθμού

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • John Ridley Ore deposit geology Cambridge University press 2013
  • Lawrence Robb Ore forming processes Blackwell publishing 2004
  • Anthony M.Evans Introduction to mineral exploration Blackwell Science 1995
  • Pohl, Economic Geology – Principles and Practice. Willey - Blackwell 2011. [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 80504203]
  • Taylor R., Ore Textures. Springer Berlin 2009 [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 73249091, electronic resource PDF]

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά:


1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)