ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ
ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ / ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ: | Προπτυχιακό / Ζ’ |
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: | Γενικού Υπόβαθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: | Διαλέξεις, ασκήσεις πράξης, εργαστηριακές ασκήσεις, άσκηση πεδίου. Oι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος. 2 ώρες διδασκαλίας, 2 ώρες εργαστ. ασκήσεων την εβδομάδα (3 τμήματα), 4 διδακτικές μονάδες, 6 πιστωτικές μονάδες. |
Προαπαιτήσεις: | [συστήνονται] -Υ2201Εισαγωγή στη Γεωλογία -Υ2202Συστηματική Ορυκτολογία - Ορυκτοδιαγνωστική -Υ3201Πυριγενή πετρώματα - Μαγματικές διεργασίες -Υ3202Πετρολογία ιζηματογενών πετρωμάτων -Υ3205Τεκτονική Γεωλογία -Υ4201Πετρολογία μεταμορφωμένων πετρωμάτων -Υ4203Γεωχημεία -Υ5202Στρωματογραφία -Υ6205Γεωλογία Μαγματικών και Υδροθερμικών κοιτασμάτων |
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: | Ελληνική (Ε.Φ.1 Αγγλική) |
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus: | ΝΑΙ |
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Α. Παραδόσεις (Διαλέξεις) του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος διαρθρώνεται στις παρακάτω θεματικές ενότητες:
- Κοιτασματολογικά χαρακτηριστικά και μοντέλα γένεσης Ιζηματογενών κοιτασμάτων. Χημική ιζηματογένεση ─ Ται- νιωτοί Σιδηρούχοι Σχηματισμοί (Banded iron Formations / BIF). Κλαστική ιζηματογένεση και συγκέντρωση βαρέων ορυκτών ─ προσχωματικά κοιτάσματα (placer). Κοιτάσματα Εβαποριτών. Άλμες. Κοιτάσματα μαγνησίτη.
- Κοιτασματολογικά χαρακτηριστικά και Μοντέλα Γένεσης Υπολειματικών Κοιτασμάτων. Επιφανειακές και υπεργενετικές διεργασίες ─ Θεμελιώδεις διεργασίες χημικής αποσάθρωσης. Λατεριτικά κοιτάσματα Ni-Fe(–Co). Βωξιτικά κοιτάσματα-Καρστικοί Βωξίτες. Η δημιουργία και η κοιτασματολογική σημασία των σιδηρούχων καλυμμάτων (Gossans).
- Μοντέλα Γένεσης Κοιτασμάτων Βιομηχανικων ορυκτών. Εκτός απο Ιζηματογενή και Υπεργενετικά Κοιτάσματα στο Μάθημα αυτό περιλαμβάνονται και στοιχεία Γεωλογίας και Γένεσης κοιτασμάτων Βιομηχανικών Ορυκτών: Περλίτης, Μπεντονίτης, Ζεόλιθοι, Φωσφορίτες.
Β. Ασκήσεις Πράξης και Εργαστηριακές Ασκήσεις
Α΄: Εξοικείωση των φοιτητών με τα γεωλογικά, ορυκτολογικά και πετρολογικά χαρακτηριστικά και τον χημισμό των κοιτασματολογών τύπων ΙΖΗ-ΥΠΕΡ και τα πετρώματά- ξενιστές τους, και παραδοτέες ασκήσεις ερμηνείας τέτοιων δεδομένων και εφαρμογής των στη σύνταξη ανάλογων Μοντέλων Γένεσης.
Β΄: Συνδυασμένες ασκήσεις μακροσκοπικής μελέτης μεταλλευμάτων και πετρωμάτων-ξενιστών και στοιχείων μεταλλογραφικής μικροσκοπίας.
Γ΄: Ασκήσεις εφαρμογών ορυκτολογικών, χημικών και ιστολογικών χαρακτηριστικών μεταλλευμάτων ΙΖΗ-ΥΠΕΡ στην μεταλλουργική επεξεργασία τους.
Γ. Ασκήσεις Πεδίου (Υπαίθρου)
Μονοήμερη άσκηση υπαίθρου: Λατεριτικά κοιτάσματα Ni-Fe(–Co) και Βωξιτικά κοιτάσματα-Καρστικοί Βωξίτες. Αναγνώριση και ανάλυση Μεταλλογενετικών Χαρακτηριστικών (ΜΧ) στην ύπαιθρο, δηλ. λιθολογικά, τεκτονικά, μορφολογικά, ορυκτολογικά-μεταλλεύματα-σύνδρομα ορυκτά. Συγγραφή Έκθεσης (ΠΑΡΑΔΟΤΕΟ!) στην οποία περιγράφονται τα ΜΧ, και σε συνδυασμό με βιβλιογραφικά και άλλα δεδομένα και πληροφορίες, σύνθεση του σχετικού Μοντέλου Γένεσης Κοιτασμάτων για την αντίστοιχη περιοχή. Η άσκηση υπαίθρου είναι υποχρεωτική ενώ οι ασκούμενοι φοιτητές παραδίδουν έκθεση, η οποία αντιστοιχεί στο 30% του τελικού βαθμού του μαθήματος.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ:
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Παραδόσεις (Διαλέξεις) | 26 (2x13) ώρες |
Εργαστηριακές Ασκήσεις | 26 (2x13) ώρες |
Κατ΄οίκον εργασία | 10 ώρες |
Ασκήσεις Πεδίου (Υπαίθρου) | 58 ώρες |
Προετοιμασία αξιολόγησης | 60 ώρες |
Σύνολο Μαθήματος | 180 ώρες |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Οι φοιτητές αξιολογούνται στην ελληνική γλώσσα (υπάρχει δυνατότητα αξιολόγησης στα αγγλικά για φοιτητές Erasmus). Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται ως εξής:
Ι. Προφορική Εξέταση επί της Διδακτέας Ύλης και Πρακτική Εξέταση Δειγμάτων Χειρός
Χρησιμοποιείται μια ποικιλία τεχνικών αξιολόγησης:
- Eρωτήσεις που καλύπτουν όλη τη διδακτέα ύλη: Αξιολογείται η επίτευξη ή όχι των μαθησιακών στόχων και ιδιαίτερα η προσπάθεια που καταβάλλεται από το φοιτητή για την επίτευξή τους
- Ερωτήσεις κρίσεως: Αξιολογείται η ικανότητα των φοιτητών να σκέφτονται, να οργανώνουν, να συνδέουν γνώσεις και να εκφράζονται µε δικά τους λόγια χρησιμοποιώντας πάντα την κατάλληλη επιστημονική ορολογία.
- Σωστό ή λάθος: Για την αύξηση της αξιοπιστίας αυτού του τύπου ερωτήσεων ζητείται από τους φοιτητές να εξηγήσουν και να δικαιολογήσουν την απάντησή τους.
Οι πιθανές ερωτήσεις ή θέματα προς προφορική εξέταση, αναλύονται λεπτομερώς στους φοιτητές κατά την διάρκεια των Διαλέξεων, Εργαστηριακών ασκήσεων ή Ασκήσεων Υπαίθρου.
(70% του τελικού βαθμού)
ΙΙ. Ενεργή συμμετοχή στην υποχρεωτική άσκηση υπαίθρου
- Διεξάγονται υποχρεωτικές ασκήσεις υπαίθρου, οι ασκούμενοι παραδίδουν έκθεση και ο βαθμός της αντιστοιχεί στο 30% του τελικού βαθμού
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
- John Ridley Ore deposit geology Cambridge University press 2013
- Lawrence Robb Ore forming processes Blackwell publishing 2004
- Anthony M.Evans Introduction to mineral exploration Blackwell Science 1995
- Pohl, Economic Geology – Principles and Practice. Willey - Blackwell 2011. [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 80504203]
- Taylor R., Ore Textures. Springer Berlin 2009 [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 73249091, electronic resource PDF]
Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά:
1 Ε.Φ.: Επισκέπτες Φοιτητές (π.χ. ERASMUS)